Voetpaden veilig begaanbaar houden

Op 18 september 2013

Zowat overal in Vlaanderen maakt het ‘uniek loket’ systeem opgang. Dit systeem gaat ervan uit dat de burger bij eenvoudige aanvraag onmiddellijk moet worden geholpen door de overheidsdiensten. Gedaan dus met het kastje en de muur! N-VA – ZAP pleit ervoor om dit systeem ook in te voeren om de Zottegemse administratie toegankelijker te maken. Want het is dan de ontvangende ambtenaar die de klacht tot bij de juiste dienst moet brengen. Zodat de burger snel een antwoord krijgt.

Ghislain Diependaele (gemeenteraadslid N-VA – ZAP): “Een onderdeel van dit systeem moet de meldingsdienst zijn voor allerlei gebreken aan het openbaar domein. Zo was het voetpad gelegen op de hoek van de Bruggenhoek en de Voetbalstraat twee weken geleden nauwelijks begaanbaar door de wildgroei van de bermbeplanting. Van schepen Paul Lievens kwam het antwoord dat de Bruggenhoek een gewestweg is en dat de stad daar niets kan en mag aan doen. Ik heb het dan maar zelf gemeld op het meldpunt van de dienst ‘wegen en verkeer Oost-Vlaanderen’. En binnen de veertien dagen was het nodige snoeiwerk gebeurd.”

Zo eenvoudig kan het zijn. N-VA - ZAP vraagt met aandrang dat de stad eindelijk werk maakt van zo’n meldpunt via een uniek loket. De burger kan daar dan steeds terecht met klachten zoals deze en andere. Laat de manier van stipt en snel handelen van de dienst ‘Wegen en verkeer Oost-Vlaanderen’ een voorbeeld zijn voor de bestuursverantwoordelijken van onze stad.

Ghislain Diependaele: “Daarnaast is het even belangrijk om afspraken te maken met de andere overheden (provincie en gewest) om dergelijke meldingen aan elkaar door te sturen. Dat is geen enkele moeite voor Zottegem om die melding over te maken aan het gewest. Maar blijkbaar wil men die dienstverlening aan de burger nog niet doen…”