U bent hier
Station krijgt kiss and ride en centrum wordt zone 30
Dat het stadsbestuur gaat voor een autoluw centrum met een beperkt aantal parkeerplaatsen, was gisteren al uitgebreid te lezen in onze krant. Dat ook een deel van het Stationsplein wordt heraangelegd, is wel verrassend, want dat was in de vorige plannen niet voorzien. "Langs het station komt een kiss and ride zone en op het plein tussen café De Zwaan en café The Smash worden de geparkeerde wagens verbannen, waardoor er meer mogelijkheden komen voor de horeca", zegt schepen van Mobiliteit Peter Vansintjan (CD&V). Op het Stationsplein, in de Stationsstraat, op de Markt en in de Hoogstraat wordt de snelheid aan banden gelegd. "Dat wordt allemaal zone 30 waardoor voetgangers en fietsers overal voorrang krijgen. Dat moet inwoners ook aanzetten om met de fiets of het openbaar vervoer naar ons centrum te komen."
Vijf na twaalf
De handelaars, die volgens het stadsbestuur nauw betrokken waren bij de uitwerking van de plannen, hullen zich voorlopig in stilzwijgen. "Wij krijgen het definitieve ontwerp pas morgenavond (vanavond, red.) op een open Middenstandsraad te zien. Het is alvast een pluspunt dat er meer parkeerplaatsen blijven dan oorspronkelijk voorzien was. Maar belangrijk is dat de werken nu zo snel mogelijk starten, want voor het handelscentrum is het al vijf na twaalf", klinkt het.
Oppositiepartij N-VA/ZAP mengt zich wel al in de discussie. "Ik vind het spijtig dat dit eerst in de pers moet komen. De gemeenteraad die deze plannen moet goedkeuren en er de budgetten moet voor voorzien, is nog niet op de hoogte gebracht", laat Evert De Smet optekenen. De stadskernrenovatie belooft weer voor een verhitte discussie te zorgen op de gemeenteraad deze maand.