Stad werkt aan globaal snelheidsplan

Op 27 juni 2014

N-VA-ZAP wil de snelheid in de Wijnhuizestraat beperken tot 50 km per uur. 'Door de Wijnhuizestraat passeren er dagelijks tal van schoolgaande kinderen die zich met de fiets langs de Krassestraat, de Stopweide en de Tulpenstraat via de Jasmijnstraat en de Bevegemstraat naar school begeven', legt Diependaele uit. 'Dat zijn allemaal vrij smalle straten zonder fietspad. Bovendien mag men in de Wijnhuizestraat 70 km per uur rijden. N-VA-ZAP vindt deze snelheidsbepaling onverantwoord.'

Duizenden borden

'Elke straat wordt momenteel in kaart gebracht', verduidelijkt schepen Vansintjan. 'Straat per straat gaan we de maximum snelheid bepalen. Het wordt kiezen uit 30, 50 of 70 km per uur. 90 zal enkel nog kunnen op de N42.'

'Dat wordt een grootschalige operatie want we zullen duizenden borden moeten vernieuwen of verplaatsen. Voor de fietsers in de Wijnhuizesraat vragen we aan de Vlaamse overheid een veilige oversteekplaats ter hoogte van de Ronselaar. Fietsers kunnen dan via een andere en veilige weg naar school fietsen.'

In de Stopweide gaat de stad trouwens een fietspad aanleggen. Het fietspad komt in het midden van deze landbouwweg.