Stad laat gemeentesite extra beveiligen nadat hacker inbreekt

Op 19 september 2013

Naar aanleiding van de spionage-zaak bij operator Belgacom wou de nieuwsredactie van VTM nagaan hoe het gesteld is met de beveiliging van overheidssites in ons land. Zottegem kwam in beeld als een slecht voorbeeld: een hacker toonde dat hij in minder dan twee minute tijd in de site kon inbreken en onder meer paswoorden van gebruikers kon veranderen. Maar ook nam hij gemakkelijk de server en de database over. "Als je het gemeentehuis hackt, zit je in het loket bij de paspoortgegevens. Wat je dan kunt doen, is ongelimiteerd", zegt de hacker onheilspellend. De beveiliging van de officiële Zottegemse site is volgens VTM 'amateuristisch'. Kijkers reageren gechoqueerd: "Dit was de makkelijkste manier om een website te hacken. Het is hetzelfde als een huis bouwen zonder ramen of deuren erin", is maar een van de vele reacties.

Klacht

Burgemeester Jenne De Potter (CD&V) reageert verbaasd en kondigt maatregelen aan. "Het is bijzonder schrikken om te zien dat iemand toegang heeft gekregen tot onze website. Wij hebben ondertussen al die paswoorden en inloggevens weggehaald van onze server en zijn op zoek naar het lek. We gaan het beveiligingsniveau van onze website verhogen", aldus De Potter. De stad dient ook een klacht tegen onbekenden in. "Het is al langer bekend dat overheden werk moeten maken van cyberveiligheid. Jammer dat daar in Zottegem nog geen aandacht aan werd besteed", reageert Matthias Diependaele van oppositiepartij N-VA op het incident. "Wij hebben naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen al gezegd dat dringend iets moet worden gedaan aan het gebruiksgemak, de toegankelijkheid voor slechtzienden én de veiligheid van de website. Dat VTM de webstek nu amateuristisch noemt, bewijst dat het zeer dringend is."