Spelaanstraat wil geen zigeuners

Op 20 oktober 2012

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen is gebleken dat alle politieke partijen, op sp.a na, de Zottegemse wijk Bevegem willen ontlasten, door het doortrekkersterrein elders in de stad onder te brengen. De omgeving van de N42, en dan vooral de Spelaanstraat en de Leenstraat, werden daarbij meermaals genoemd. En dat is niet naar de zin van de inwoners. "We hebben de laatste jaren steeds braaf een hoop overlast geslikt", zegt Benoït De Scheemaker namens Leefbaar Leeuwergem. "Er was de aanleg van de N42, de overlast door de dancings Krypton en Sotto's én er is een kmo-zone gekomen, die nu nog eens serieus uitbreidt. Toen we werden uitgenodigd op een infovergadering over die uitbreiding, werden onze klachten trouwens gewoon weggelachen. Onze vraag om voetpaden werd dan weer genegeerd, maar een doortrekkersterrein kan dan plots wel. En nog zonder ons te informeren. Voor ons is de maat vol: wij willen eindelijk eens gehoord worden", zegt Benoït kwaad."Heel wat gezinnen zijn hier komen wonen voor de rust. Nu is er al een gezin verhuist, omdat die rust weg is. Onze kinderen kunnen immers niet meer buiten spelen. De uitbreiding van de kmo-zone hebben we nog geslikt, omdat dit extra werkgelegenheid creëert. Maar een doortrekkersterrein kan hier niet. We willen graag een dialoog met de politici én een referendum over het thema", besluit Benoït.

Voorbarig

"Deze onrust is veel te voorbarig", zegt toekomstig burgemeester Jenne De Potter(CD&V). "Niemand zegt dat er daar effectief een doortrekkersterrein komt. Wij opteren voor een locatie waar er geen overlast is voor de omwonenden. En we zullen die mensen daar ten gepasten tijde ook over aanspreken", reageert De Potter, die een referendum afwijst. N-VA-ZAP heeft al een onderzoek gevoerd naar een geschikt onderkomen voor de zigeuners. "Maar we zijn tot de vaststelling gekomen dat nergens aan onze voorwaarden wordt voldaan. In Zottegem is er dus geen plaats voor doortrekkers", stelt Matthias Diependaele.