U bent hier
Renovatie station Zottegem nog niet voor morgen
Uit antwoord op een parlementaire vraag aan de Minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) blijkt dat de renovatie van het station van Zottegem en de onmiddellijke omgeving opnieuw op de lange baan werd geschoven door de NMBS-groep.
Evert De Smet(N-VA – ZAP): “Dankzij de vraag van N-VA-Senator Lieve Maes weten we nu dat de budgetten voor de belangrijke investeringen in en rond het station van Zottegem ingeschreven zijn in de nieuwe investeringsplannen van Infrabel en de NMBS-Holding. De start van de werken is echter pas voorzien ten vroegste eind 2019.”
De benodigde budgetten voor de renovatie van het stationsgebouw worden pas voorzien in 2016-2017. Voor de bouw van een nieuw parkeergebouw aan de achterzijde van het station, zijn de budgetten pas gereserveerd voor de periode 2020-2022. Zelfs deze verre toekomsttiming is nog geheel onzeker: dit tijdsschema kan enkel gehandhaafd blijven indien de door de NMBS-Groep aan de Federale Overheid gevraagde investeringsbudgetten voor de periode 2013-2025 integraal ter beschikking worden gesteld, wat gezien de budgettair onzekere tijden allerminst een evidentie is.
Evert De Smet: “Nochtans rekent de Zottegemse CD&V – Sp.a coalitie op het parkeergebouw als oplossing voor het bestaande parkeerprobleem in Zottegem. Het is duidelijk dat ze daar nog lang zullen moeten op wachten. Als we in Zottegem niet dringend zelf werk maken van extra parkeergelegenheid gaan we de komende jaren enorm in de problemen geraken.”
De NMBS-Holding voorziet uiteindelijk de renovatie van het stationsgebouw, de vernieuwing en uitbreiding van de fietsenstallingen en de bouw van een parkeergebouw. Voor deze werken moeten de studies echter nog aangevat worden. Infrabel zal de sporenconfiguratie bovendien vernieuwen (er zullen in de toekomst slechts zes sporen gebruikt worden, i.p.v. de huidige zeven sporen) en de perrons verbreden en ophogen. Alle perrons zullen toegankelijk gemaakt worden met liften via een passerelle boven de sporen. Het is ook de bedoeling dat het busstation aan het station vernieuwd wordt door De Lijn.
Evert De Smet: “Het station van Zottegem, waar duizenden pendelaars dagelijks de trein nemen, wordt stiefmoederlijk behandeld door de NMBS. Dat deze werken pas ten vroegste binnen 7 jaar zouden starten, is een belangrijke factor voor de mobiliteit in Zottegem. Terwijl de aanpassingen aan de perrons het meest dringend zijn plant men toch eerst de renovatie van het stationsgebouw in. Daarenboven zien wij het busstation liever verdwijnen naar de achterkant van het station.”
N-VA - ZAP roept het Zottegemse stadsbestuur dan ook op om de handen aan de ploeg te slaan en samen met alle betrokkenen een degelijk circulatieplan en parkeerbeleid uit te werken voor het centrum, de stationsomgeving en Bevegem. Op de NMBS moeten we niet meer rekenen.