Oppositie hekelt 'vage' beleidsnota

Op 17 april 2013

De voorstelling van de beleidsnota veroorzaakte maandag op de gemeenteraad heel wat vuurwerk bij de oppositie. Ruim vier uur debatteerden de raadsleden over elf items die coalitiepartners CD&V en sp.a naar voor schoven voor de volgende zes jaar. "Het worden ongetwijfeld zes boeiende jaren met af en toe wat tegenwind op een geaccidenteerd parcours, te vergelijken met een stevige Alpenrit. Maar zeg nu zelf, worden de mooiste overwinningen niet bergop gehaald", klonk de Potter zeker van zijn stuk. Dat Open Vld, Groen en N-VA/ZAP de beleidsnota maar een flauwe bedoening vonden, deerde hem niet. "Onze beleidsnota is de leidraad voor de volgende zes jaar. Of de tekst over de stadskernrenovatie nu amper 20 lijnen telt of 20 bladzijden speelt echt geen rol. Wij willen beoordeeld worden op wat we verwezenlijken en niet op wat we op papier zetten. Bovendien zal onze beleidsnota nog aangevuld worden met input die we krijgen uit de adviesraden, onze inwoners en zelfs van de raadsleden van de oppositie. Daarvoor vond ik het goed dat bijna elk raadslid zijn zegje heeft gedaan", aldus de burgemeester.De kritiek van Dieter Everaert (Groen) was alvast vernietigend. "Er ligt geen prioriteitenplan voor, het financieel plaatje ontbreekt, het mobiliteitsplan blijft een dode letter en de deelgemeenten worden aan hun lot overgelaten. Strategie en visie is ver te zoeken in deze beleidsnota. De Alpenrit neemt een valse start. Hier worden gewoon oude koeien uit de gracht gehaald om ze langzaam te euthanaseren", klonk het.

Ontgoochelend

Ook Bart Lateur van Open Vld vond de beleidsnota ronduit ontgoochelend. "Het ontbreekt jullie aan toekomstvisie zonder concrete plannen. Het enige wat uit jullie nota blijkt, is dat het OCMW het kloppend hart van onze stad wordt en niet het centrum", sneerde hij. Lateur maakte ook nog een lijstje met 21 vragen over aan het stadsbestuur waarop hij een schriftelijk antwoord verwacht.En als laatste spaarde ook N-VA/ZAP haar commentaar niet. "Jullie moeten opletten dat jullie droomfabriek niet verandert in een leugenpaleis", waarschuwde Tom Carnewal.Dat de burgemeester Zottegem tijdens zijn uiteenzetting de Poort van de Vlaamse Ardennen noemde, werd vooral door Luc Oste op hoongelach onthaald. "In plaats van de Poort van de Vlaamse Ardennen zijn we eerder het achterdeurtje", merkte hij schamper op.