Open brief aan Jenne De Potter

Op 19 oktober 2012

Beste Jenne

Laat me beginnen met je van harte en oprecht te feliciteren met je burgemeesterschap. De strijd is gestreden. De kiezer heeft de kaarten verdeeld. En alhoewel wij er als N-VA – ZAP bijzonder trots op zijn om ons de grootste partij van Zottegem te mogen noemen, leggen we er ons bij neer dat de coalitie zonder ons werd gevormd.

Aan de verkiezingsuitslag is duidelijk te zien dat de zittende meerderheid niet werd beloond voor het beleid van de voorbije 12 jaar. CD&V en sp.a hebben procentueel zelfs geen meerderheid meer, slechts 46,5%. CD&V kreeg er dan wel een zetel bij doordat er 2 zetels meer te verdelen waren. Maar procentueel gingen jullie achteruit. Ik ben er zelf van overtuigd dat je het helemaal op jouw conto mag schrijven dat het verlies niet nog groter was.

Die coalitie van verliezers verklaart natuurlijk de vele negatieve reacties die je hoort op straat en op sociale media. Ook van je eigen partijgenoten. De kiezer koos voor verandering, maar krijgt nog eens 6 jaar van hetzelfde. Mensen vragen zich af waarom ze eigenlijk nog moeten gaan stemmen als het toch allemaal al op voorhand is beslist. Mensen voelen zich bedrogen. Je hebt het signaal van de kiezer straal genegeerd. Dat lijkt me niet echt een goede start voor een burgemeester die in zijn campagne meer inspraak beloofde. Dat lijkt me trouwens ook geen goede zaak voor de geloofwaardigheid van de politiek die de laatste jaren sowieso al zwaar onder druk staat.

Ik draai ondertussen al lang genoeg mee om niet naïef te zijn. Maar toch sta ik er nog steeds van versteld dat jonge politici zich zo gemakkelijk laten kopen voor postjes en mandaten. Je hebt in onze gesprekken meermaals erkend dat onze programma’s veel beter bij elkaar aansluiten dan bij de sp.a. De laatste jaren en in aanloop naar de verkiezingen is ook meermaals gebleken dat de samenwerking tussen CD&V en sp.a vierkant draait. Toch heb je niet gekozen voor het belang van onze stad en zijn inwoners. Maar voor je persoonlijk belang en dat van je partij.

Het valt me moeilijk je beslissing te begrijpen. In de kranten zeg je dat je niet zeker was of je van N-VA – ZAP het burgemeesterschap zou krijgen. Daaruit blijkt alvast met zekerheid dat het voor jou enkel om de postjes gaat. Maar je weet ook zeer goed dat dat een leugen is. Liegen is niet mooi, Jenne. Ik bood je het burgemeesterschap aan in een sms. Eentje om te bewaren. Ik liet je ook meermaals weten dat we je met plezier zouden steunen als burgemeester zolang we maar een beleid konden uittekenen dat Zottegem nodig heeft en waar de kiezers om gevraagd hebben. Dat staat voor mij voorop! Niet die tricolore sjerp. Je miste zelfs de elementaire beleefdheid om ons te laten weten dat we onze hoop op deelname aan de coalitie mochten opbergen. Alhoewel je dat beloofd had. Maar beloftes hebben in de context van verkiezingen jammer genoeg niet zoveel waarde meer.

De enige reden die ik nog kan bedenken is dat jullie nationaal de opdracht hebben gekregen om de N-VA zoveel mogelijk te mijden. Ik hoop dat je dan ook de moed hebt om elke Zottegemnaar recht in de ogen te kijken en toe te geven dat zijn of haar belang ondergeschikt is aan de angst en frustratie die bij CD&V leeft voor het succes van de N-VA.

Beste Jenne,

ik schrijf dit niet uit rancune of afgunst. Ik gun het je oprecht. Ik schrijf dit alleen omdat ik het Zottegem nog meer had gegund om de komende 6 jaar goed bestuur te krijgen. Omdat ik de democratie en inspraak te waardevol vind om die te negeren. Wij nemen er ondertussen vrede mee dat we 6 jaar oppositie mogen voeren als grootste fractie in de gemeenteraad. We zullen dit op dezelfde wijze doen zoals we de laatste jaren hebben gedaan en zoals we ons hebben opgesteld in de campagne: op een constructieve en positieve manier ons project voor Zottegem blijven verdedigen.

u genegen

Matthias Diependaele