Nauwelijks toeristische overnachtingen in Zottegem

Op 28 juli 2015, over deze onderwerpen: Toerisme

Het aantal overnachtingen in Zottegem ligt beduidend lager dan in andere gemeenten in de Vlaamse Ardennen. 'We dreigen eerder de 'achterdeur' dan de 'Poort van de Vlaamse Ardennen' te worden', klinkt het. Het stadsbestuur wil inzetten op dagtoerisme.

Zottegem scoort met 10.350 overnachtingen in 2014 bedroevend laag', zegt gemeenteraadslid Matthias Diependaele (N-VA/ZAP). 'Dat is vier maal minder dan Oudenaarde. In de regio doen ook Ronse (23.319), Brakel (18.173) en Kluisbergen (20.947) het stukken beter. Als je bedenkt dat Horebeke met 2.000 inwoners toch 6.858 overnachtingen weet te verzorgen, dan heb je als stad echt wel een probleem. Op deze manier dreigen we eerder de 'achterdeur' dan de 'Poort van de Vlaamse Ardennen' te worden.'

Diependaele wil de troeven van de stad beter uitspelen. 'Het feit dat er geen hotel is in Zottegem, doet het toerisme uiteraard geen goed. Maar het gaat vooral over visie. Troeven hebben we zeker, maar we moeten ze uitspelen én beter verkopen. We moeten toerisme als kapstok gebruiken voor een ruimer beleid om onze stad opnieuw aantrekkelijk te maken. De stadskernrenovatie is een goede zaak, maar niet voldoende om van Zottegemals kernstad een aantrekkingspool te maken.'

95% jeugdtoerisme

Zottegem heeft geen hotels, enkel een handvol B&B's en met De Populier en De Kim twee erkende jeugdverblijven. 'Bij deze cijfers is ook het jeugdtoerisme in de twee erkende jeugdverblijven opgenomen. Scoutslokaal De Kim zat bijvoorbeeld aan 1.750 overnachtingen in 2014 en De Populier heeft nog een grotere capaciteit. Het leeuwendeel van het toerisme in Zottegem wordt dus ingevuld door jeugdbewegingen. 9.886 overnachtingen komen op conto De Kim en De Populier. Dat betekent dat zij instaan voor 95% van de overnachtingen'.

Toerismeplan op komst

Eventjes was er sprake van de komst van een hotel in Zottegem, maar dat plan gaat vooralsnog niet door, nadat de stad en de provincie het ruimtelijk uitvoeringsplan voor de Langestraat stopzetten. 'De voorbije jaren hebben we inzake toerisme vooral gefocust op dagtoeristen', reageert schepen van Toerisme Kurt De Loor (SP.A). 'We spelen hierbij drie troeven uit. Dat zijn de figuur van Egmont, onze drie kastelen en de fiets- en wandelroutes. Zo plannen we een viering rond Egmont naar aanleiding van de 450ste verjaardag van zijn onthoofding. We willen op deze drie thema's sterk inzetten. Na augustus wil ik hieromtrent een toerismeplan voorstellen. Ik hoop voor dit plan bij iedereen steun te vinden. Toerisme gaat verder dan het aantal overnachtingen. Een hotel tovert men niet uit zijn hoed. Ik wil toch opmerken dat er in Zottegem heel wat evenementen zijn die toeristen lokken, zoals Rock Zottegem en de Ronde van Vlaanderen. Heel wat mensen overnachten dan ergens in de randgemeenten.'

Bron: Het Nieuwsblad/Vlaamse Ardennen - Gentse Rand, Di. 28 Jul. 2015, Pagina 19