N-VA-ZAP rakelt schoolroutekaart op

Op 8 oktober 2014

Kinderen moeten in Zottegem op een veilige en duurzame manier naar school kunnen gaan. Een interessant instrument om dit na te streven is de schoolroutekaart. De kaart geeft de meest veilige routes aan om vanuit verschillende richtingen onze scholen te bereiken. N-VA-ZAP  vraagt een onmiddellijke actualisatie en algemene verspreiding van de Zottegemse schoolroutekaart.

Alle gemeenten in Vlaanderen zijn overtuigd van het belang van een veilig schoolverkeer voor kinderen en investeren tijd en middelen om dit mogelijk te maken. De schoolroutekaart vond daarom de laatste jaren in vele steden en gemeenten al ingang. Een schoolroutekaart is een soort plattegrond van de schoolomgeving die de veiligste schoolroutes aangeeft. De fiets als vervoersmiddel staat centraal, maar er moeten ook andere duurzame vervoersalternatieven aangegeven worden. Idealiter bevat de kaart ook praktische tips die woon-schoolverplaatsingen veilig en aangenaam maken. Bovendien vestigt de kaart de aandacht op gevaarlijke knelpunten en (on)beveiligde verkeerssituaties.

In 2007 kregen de leerlingen van de eerste graad van de Zottegemse centrumscholen bij de start van het schooljaar zo’n schoolroutekaart cadeau. Nu blijkt zeven jaar later dat er nog maar een handvol kaarten over zijn.”, weet raadslid Matthias Diependaele (N-VA-ZAP).
Bijgevolg kunnen we er geen meer uitdelen en bovendien is de bestaande versie aan een update toe.

N-VA-ZAP is dan ook vragende partij voor een onmiddellijke actualisatie van de schoolroutekaart mét uitbreiding naar alle scholen op het grondgebied van Zottegem. Die kunnen we dan in een beperkte oplage op papier aan onze scholen uitdelen. Via digitale terbeschikkingstelling moet vervolgens maximale verspreiding nagestreefd worden.

Wat betreft het kostenplaatje kunnen we de last verlichten door bijvoorbeeld te zoeken naar sponsors. Uiteraard moet een schoolroutekaart voor ons uiteindelijk kaderen binnen een breder, geïntegreerd gemeentelijk beleid gericht op veilige schoolomgevingen en veilige schoolroutes. Ook hier zijn de uitdagingen nog groot.”, besluit Diependaele.

Op de gemeenteraad van oktober dient N-VA-ZAP een motie ter zake in.