N-VA-ZAP eist duidelijke communicatie over stadskernrenovatie

Op 9 september 2013

Bijna een jaar na de gemeenteraadsverkiezingen is het nog altijd niet duidelijk hoe het vernieuwde Zottegemse stadscentrum er moet uit zien.  “Voor alle partijen was de stadskernrenovatie prioriteit nummer één, maar intussen blijft de Zottegemse burger nog altijd op zijn honger zitten,” stelt raadslid Brecht Cassiman. “N-VA-ZAP is er zich van bewust dat voor de start van de werken eerst de nodige extra parkeerplaatsen moeten gecreëerd worden, maar intussen weet niemand wanneer de eigenlijke werken van start kunnen gaan, hoeveel deze zullen kosten, en in welke fases deze zal gerealiseerd worden.”

Transparantie

Een droge mededeling als  “wij werken in stilte verder”  in de krant is niet bepaald een schoolvoorbeeld van duidelijke communicatie. “En nochtans  was een transparant beleid een van de beloften van de huidige meerderheid,” vervolgt Cassiman. “Niemand weet zelfs hoe het vernieuwde stadscentrum er moet gaan uit zien. Wat blijft er uiteindelijk over van de plannen van de vorige legislatuur? De eerste fase zou gaan over de herinrichting van de Markt, Stationsstraat, Zavel en Hoogstraat, maar veel meer dan dat de markt autovrij wordt, en dat Egmont dan toch centraal op het marktplein blijft staan, is er niet bekend bij de bevolking.

Oud zeer

N-VA-ZAP stelt dan ook voor de gedetailleerde plannen van de stadskernhernieuwing bij hoogdringendheid op de gemeenteraad toe te lichten, en niet te wachten op een schaduwcommissie ‘stadskernvernieuwing’, die voor voldongen feiten zal worden gesteld.

Voor N-VA-ZAP blijft het stadsbestuur in hetzelfde bedje ziek. Van het open beleid dat beloofd werd, blijkt andermaal weinig in huis te komen. En ondertussen blijven handelaars en burgers in het ongewisse over de toekomst van hun stadscentrum.