N-VA-ZAP: waar blijft Zottegems circulatieplan en waar blijven de centen?

Op 18 november 2015, over deze onderwerpen: Snelheidsplan, Mobiliteit

50 kilometer per uur wordt in Zottegem de algemene snelheidslimiet. N-VA-ZAP is blij dat de onduidelijkheid over de toegelaten snelheid eindelijk aangepakt wordt. Maar de
meerderheid lijkt enkele zaken vergeten te zijn. Er is nog steeds geen circulatieplan om de Zottegemse verkeersknopen op te lossen. En er zijn onvoldoende centen voorzien om het plan in 1 beweging uit te rollen en elektronische borden te voorzien. Een gefaseerde uitrol verkleint weer de duidelijkheid en vergroot dus de onveiligheid.

Snelheidsplan: graag een versnelling hoger

Een snelheidsplan met als norm 50 kilometer per uur is volgens N-VA-ZAP een goede zaak. Het neemt de onduidelijkheid weg – denk aan de vele landelijke wegen waar je nog steeds aan de onaangepaste snelheid van 90 km/u kan rijden – en komt de veiligheid ten goede. “Eenvoud draagt bij aan de verkeersveiligheid en dat juichen we toe. Jammer genoeg houdt het goede nieuws hier al op”, stelt raadslid Evert De Smet.

Het plan bevat immers de kiem om haar eigen doelstellingen onderuit te halen.

N-VA-ZAP roept het stadsbestuur op om het aantal uitzonderingen op de regel beperkt te houden zodat we geen wildgroei aan borden krijgen. Te veel borden halen de duidelijkheid opnieuw onderuit en daarmee ook de veiligheid. We hopen ook dat in één beweging alle verkeersborden worden meegenomen (denk aan wegwijzers, omleggingen,…). We pleiten vooral voor het maximaal inzetten van de variabele elektronische borden. Daarmee kunnen we zorgen voor meer veiligheid aan alle scholen én aan andere locaties waar kinderen en jeugd samenkomen.

Bovendien zal de uitrol van het plan liefst 3 jaar duren. Het duurde ook al 3 jaar om het plan op te stellen. “Deze Zottegemse ‘regel van drie’ is spijtig genoeg typerend voor het lamlendige beleid. Graag een versnelling hoger. We wachten al lang genoeg op het plan en de veiligheid van onze inwoners hangt ervan af“, hekelt De Smet. Aan het plan hangt ook een schamel budget vast: slechts 30.000 euro per jaar wordt ervoor uitgetrokken

Zottegemse verkeersknoop

Het snelheidsplan is ook maar een deel van het verhaal. Op 3 jaar tijd had men toch tijd genoeg om eindelijk ook eens werk te maken van een nieuw circulatieplan. Ook dat wordt al lang beloofd.

Een snelheidsplan alleen lost de verkeersproblematiek in Zottegem in het geheel niet op”, gaat Evert De Smet verder. Door bepaalde keuzes te maken i.v.m. snelheden, wordt eigenlijk al een voorafname gedaan op het nog uit te werken circulatieplan.

Een circulatieplan op maat is broodnodig om de Zottegemse verkeersknoop te ontwarren. In het centrum moeten we de verkeersveiligheid verbeteren en doorgaand verkeer een geschikte route aanbieden. Daarnaast moet er ook aandacht zijn voor de vele specifieke verkeersproblematieken.

Wat met de verkeersproblematiek in Bevegem? Aan de Luchtbal? In Grotenberge? Deze worden niet opgelost door een aanpassing van de toegelaten snelheden”, besluit raadslid De Smet.
N-VA-ZAP kaartte deze punten gisteren aan op de gemeenteraadscommissie mobiliteit en zal dat opnieuw doen op de gemeenteraad.

Auteur(s):

Evert De Smet