N-VA – ZAP wil wachtlijsten WZC Ter Deinsbeke verminderen

Op 30 maart 2015, over deze onderwerpen: OCMW Zottegem, WZC Ter Deinsbeke

Sinds zijn aantreden in januari 2013 als OCMW-raadslid en lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst , stelt Rik Vandeputte (N-VA-ZAP) vast dat de wachtlijst voor ons woonzorgcentrum bijna constant blijft.

Het grootste deel van onze bewoners zijn Zottegemnaren, maar ook mensen uit de omliggende gemeenten kunnen beroep doen op ons woonzorgcentrum.  De investering die ons OCMW doet staat dus voor velen ter beschikking, zonder dat daar een financiële compensatie door onze buurgemeenten tegenover staat.”, zegt Vandeputte.

Volgens Rik Vandeputte zal er in het nieuw WZC een kleine bijkomende capaciteit komen, maar dit is zeker niet voldoende om de wachtlijst weg te werken. Door contacten met en persberichten
over onze buurgemeenten Brakel en Herzele, weet hij dat in beide gemeenten er momenteel mogelijkheden zijn om onze wachtlijst te kunnen laten inkrimpen.

In Brakel komt er in RVT Najaarszon (een privé-initiatief met financiële steun van gemeente Brakel) weldra een aantal extra plaatsen.  Ook in Herzele komt er in de nabije toekomst een uitbreiding voor rusthuis Ter Leen van 70 naar 120 plaatsen door de samenwerking van gemeente en OCMW Herzele met Sint-Vincentius.

Daarom heb ik voorgesteld om de huidige contacten met de naburige gemeenten te intensiveren en samen rond de tafel te gaan zitten.  Het is de bedoeling om voor een win-winsituatie te zorgen.  Win voor Zottegem omdat de wachtlijsten met tientallen namen zouden kunnen ingekort worden. Win voor de buurgemeenten omdat hun bezettingsgraad zal stijgen.”, zegt Rik Vandeputte.

Ik ben dan ook blij te vernemen dat de meerderheid mijn voorstel volgt om de contacten te intensiveren en de samenwerking te concretiseren zodat deze win-winsituatie kan worden bereikt.”, besluit Vandeputte.

Auteur(s):

Rik Vandeputte