N-VA – ZAP vraagt kordate aanpak veiligheidsprobleem

Op 4 november 2015, over deze onderwerpen: Veiligheid

Zottegem wordt al een lange tijd geplaagd door een verhoogd veiligheidsprobleem, maar het stadsbestuur lijkt zich daar (nog) niet van bewust te zijn.

In de pers konden we vernemen dat er afgelopen weekend enkele mensen op de Markt in Zottegem werden aangevallen. Dit is allang niet meer het eerste geval van agressie in het centrum van onze stad. De laatste tijd doen zich meer en meer van dergelijke gevallen voor. N-VA – ZAP vraagt dat de burgemeester zijn verantwoordelijkheid opneemt en dringend rond
de tafel gaat zitten met de politie om dit kordaat aan te pakken.

Matthias Diependaele (gemeenteraadslid N-VA – ZAP): “We kregen al langer berichten dat er problemen waren op het Stationsplein. Daar heeft men bijna wekelijks te maken met agressie en vandalisme. Dat is al erg genoeg op zich. Maar nu het zich begint uit te breiden naar de rest van de stad wordt het toch wel hoog tijd dat het stadsbestuur optreedt.”

Volgens N-VA – ZAP zou er dringend overleg moeten plaats vinden tussen de uitbaters, de politie en het stadsbestuur. Dikwijls zijn het de uitbaters in de eerste plaats die het slachtoffer zijn van het verhoogde geweld. Zij zien hun omzet dalen. Terwijl Zottegem vroeger een aangename stad was om uit te gaan is dat vandaag wel anders. De lang aanslepende stadskernrenovatie doet daar ook geen goed aan. Daardoor is er al lang minder verlichting in het centrum. Wat het allemaal nog erger maakt.

Matthias Diependaele: “Een kleine rondvraag bij enkele café-uitbaters en handelaars in het centrum van Zottegem leert ons dat dergelijke voorvallen het laatste jaar meer en meer plaatsvinden. Heel wat mensen hebben ook al hun beklag gedaan bij het stadsbestuur. Maar daar blijft het nog stil. Wij zullen dit met N-VA – ZAP laten agenderen op de eerstvolgende
gemeenteraad en we vragen om daar ook de politiecommissaris op uit te nodigen.”

Als N-VA – ZAP maken wij ons al veel langer grote zorgen om de aantrekkelijkheid van onze stad als uitgaanscentrum. Dat was ook één van de centrale thema’s in ons verkiezingsprogramma van 2012. Als daar nu ook nog eens een verhoogd onveiligheidsgevoel bovenop komt drijven we verder en verder weg van de gezellige stad die Zottegem ooit was.

Auteur(s):

Matthias Diependaele