N-VA – ZAP: “Er is meer nodig dan Wi-Fi om Zottegem opnieuw aantrekkelijk te maken!”

Op 27 mei 2015, over deze onderwerpen: Stadskernrenovatie

Op 26 mei kondigde de Zottegemse schepen van Citymarketing aan dat hij van het Zottegemse centrum een heus ‘winkelcentrum 2.0’ wil maken. Als grootste idee laat hij een ballonnetje op om gratis Wi-Fi aan te bieden op en rond de Markt. Volgens N-VA– ZAP is dit een absoluut zwaktebod van de schepen die wel heel laat zijn bevoegdheid ontdekt heeft.

Matthias Diependaele (N-VA – ZAP fractieleider): “Natuurlijk is er niets mis met Wi-Fi op de Markt. Het idee komt trouwens van de Middenstandsraad zelf. Maar als dat het grote project is van onze schepen van Citymarketing staan we er slecht voor in Zottegem. Met deze vorm van aankondigingspolitiek komen we echt nergens. Trouwens, er mag dan wel Wi-Fi op de Markt zijn, de webstek van de stad trekt nog steeds nergens op. Laat staan dat die uitnodigt voor een bezoek aan onze stad.”

N-VA – ZAP pleitte al op meerdere gelegenheden en gemeenteraden voor een ruimer kernversterkend beleid om onze stad terug aantrekkelijk te maken. De stadskernrenovatie is een goeie zaak. Maar op zichzelf is dat niet voldoende om terug een aantrekkingspool te maken van Zottegem als kernstad.

Matthias: “Je kan in Zottegem heel wat winst boeken als je maar bereid bent om over de beleidsdomeinen heen samen te werken met de verschillende schepenen. Dat lijkt maar niet te lukken. Wanneer gaat men eindelijk werk maken van een degelijk beleid rond lokale economie waarbij nieuwe starters worden aangetrokken en ondersteund? Wanneer wordt er werk gemaakt van een horecabeleid? Wanneer komt er een degelijk toeristisch beleid? Je zou bijvoorbeeld samen met de handelaars en de horeca in en rond het centrum verschillende wandel- en fietstochten kunnen uitstippelen waardoor ook streekproducten aan de man worden gebracht. Wanneer gaat men eens werk maken van een ondersteuningsbeleid om logies voor kort en lang verblijf naar Zottegem te halen? Heel wat handelaars staan te popelen om mee te werken. Maar het stadsbestuur faalt om de regie op zich te nemen.”

N-VA – ZAP heeft nog heel wat ideeën die we graag aanbieden aan het stadsbestuur om er werk van te maken. Enkel Wi-Fi voorstellen en denken dat je het winkelcentrum van de toekomst op poten hebt gezet lijkt ons echt niet ernstig. Als we dan toch over Wi-Fi spreken, waarom zouden we dit niet uitbreiden naar de volledige vernieuwde stadskern? Dit was ook een uitdrukkelijke vraag van de handelaars op de laatste middenstandsraad. Ook het voorstel van een uniforme muziekinstallatie in de winkelstraten kwam toen ter sprake. Dat lijkt ons eveneens een absoluut pluspunt. Maar er is gewoon veel meer nodig dan dergelijke zaken alleen…

Auteur(s):

Matthias Diependaele