Mogelijk nieuwe baanwinkel aan Langestraat

Op 17 juli 2014

Het schepencollege verzet zich niet tegen die plannen, zo blijkt uit de notulen. 'We stellen ons daar heel wat vragen bij' reageert gemeenteraadslid Matthias Diependaele (N-VA). 'Daarom zullen we op de gemeenteraad meer informatie vragen. De beslissing gaat in tegen het advies van de stad zelf. Daarin staat dat uitbreidingen moeten aansluiten bij het bestaande Z-Park aan de Langestraat. De overkant van de weg sluit ons inziens niet aan bij het bestaande winkelcentrum. In de notulen is niet duidelijk om wat voor winkel het gaat. Zo mag het geen concurrentie zijn voor de stadskern en moet het een winkel zijn met een oppervlakte dat te groot is om in het centrum in te planten. We zullen nu aan het stadsbestuur meer inlichtingen vragen over onder meer het mobiliteitsprobleem dat nu weer wat groter zal worden in de Langestraat en over de nadelige gevolgen voor het kernwinkelgebied in Zottegem'.

1.000 vierkante meter

Volgens schepen van Ruimtelijke ordening Paul Lievens (CD&V) kan de stad geen bezwaar hebben tegen de plannen. 'Het gaat om een winkeloppervlate van meer dan 1.000 vierkante meter en daarvoor is geen plaats in het centrum van de stad. Welke producten er te koop zullen zijn, is ons nog niet bekend. De plannen zijn nog helemaal niet concreet. De aanvrager wil drie huizen kopen in de Langestraat en daar een winkel van maken. Voordat hij die woningen koopt, wou hij informatief weten van het stadsbestuur of Zottegem principieel voor of tegen de winkel zou zijn. Het schepencollege heeft beslist dat het niet tegen is. Kleine winkeltjes laten we omwille van de concurrentie met het kernwinkelgebied niet meer toe'.