Meerderheid vindt politiek spel belangrijker dan veiligheid schoolgaande jeugd

Op 21 oktober 2014

Tijdens de afgelopen gemeenteraad legde oppositiepartij N-VA-ZAP een
voorstel neer
om de schoolroutekaart[1] te actualiseren en op grote schaal te verspreiden. Tot ieders verbazing stemde de meerderheid tegen.

Daarmee stemde de meerderheid van CD&V en sp.a tegen haar eigen beleidsverklaring waar
expliciet sprake is van het opzetten van een ‘schoolfietsnetwerk’.

Fractieleider van N-VA-ZAP Matthias Diependaele reageert bijzonder ontgoocheld: “Het is duidelijk dat de meerderheid op onze motie niet wil ingaan om puur politieke redenen. Wat we ten zeerste betreuren. Onze motie had enkel tot doel om de veiligheid van de schoolgaande jeugd in
Zottegem te verhogen. Dat de meerderheid dit op het spel wil zetten voor politieke spelletjes is onbegrijpelijk.”

Als drogreden om tegen te stemmen, beargumenteerde schepen Vansintjan (CD&V) dat het beter
was te wachten tot in september volgend jaar. Voor N-VA-ZAP moet veiligheid altijd prioriteit zijn, niet enkel bij het begin van het schooljaar. Daarenboven had N-VA-ZAP een hulpmiddel aangereikt van het Centrum voor Verkeerskunde om op heel eenvoudige wijze een altijd geüpdatet schoolbereikbaarheidskaart ter beschikking te stellen.[2]

Ook hier had de meerderheid geen oren naar. Het is duidelijk dat ze het ons politiek niet willen gunnen. Jammer dat de veiligheid van schoolgaande kinderen daaronder moet leiden.”, besluit
Diependaele.

[1]
Een schoolroutekaart is een soort plattegrond van een schoolomgeving die de veiligste (fiets)routes aangeeft. In Zottegem bestaat dergelijke kaart sinds 2007, maar enkel voor de centrumscholen. N-VA-ZAP legde daarom het voorstel ter tafel voor een onmiddellijke actualisatie van de schoolroutekaart mét uitbreiding naar alle scholen op het grondgebied van Zottegem. Ook worden gevaarlijke knelpunten en (on)beveiligde verkeerssituaties in kaart gebracht. We
hebben aan de stad gevraagd om een beperkte oplage op papier te voorzien om uit te delen. Via digitale terbeschikkingstelling moest maximale verspreiding nagestreefd worden.

[2]
We verwijzen naar een tool die door het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) en de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) werd ontwikkeld: Moving Forward. Met deze tool breng je in een handomdraai de veiligste schoolroute in beeld in een Google Maps-omgeving. Scholen kunnen
bovendien smartphones uitlenen en samen met de leerlingen de gevaarlijkste verkeerssituaties fotograferen en mee verwerken in de routekaart. Meer informatie vindt u op www.movingforward.be. De applicatie is volledig gratis.