Matthias Diependaele (N-VA – ZAP): “Toerisme Vlaamse Ardennen slaat spijkers met koppen”

Op 22 juli 2015, over deze onderwerpen: Toerisme

Vandaag lazen we in het Laatste Nieuws een analyse van Luc Hoorens - voorzitter van Toerisme Vlaamse Ardennen - over het toerismebeleid van Zottegem. Dit naar aanleiding van de publicatie van cijfergegevens van het aantal toeristische overnachtingen in de Vlaamse Ardennen. Zottegem scoort met 10.350 overnachtingen in 2014 bedroevend laag.

"Zottegem mist uitstraling en hotels", analyseert Toerisme Vlaamse Ardennen de cijfers. Spijkers met koppen”, stelt N-VA-ZAP fractieleider Matthias Diependaele, “De cijfers stemmen niet vrolijk, maar we zijn blij dat onze stelling onderschreven wordt: namelijk dat er in Zottegem geen visie rond toeristisch beleid bestaat en dat we hierdoor heel wat potentieel mislopen.”

Onthutsende cijfers

Met 10.350 overnachtingen scoort Zottegem vier maal minder dan Oudenaarde. In de regio doen ook Ronse (23.319), Brakel (18.173) en Kluisbergen (20.947) het beter dan de Egmontstad. Onze stad kent geen hotels, enkel een handvol B&B’s en 2 erkende jeugdverblijven (De Populier en De Kim). “Bij deze cijfers is ook het jeugdtoerisme in de 2 erkende jeugdverblijven opgenomen. Volgens onze gegevens zijn beide goed voor 9886 overnachtingen of 95%. Het leeuwendeel van het toerisme in Zottegem wordt dus ingevuld door jeugdbewegingen. Er is in Zottegem dus nog heel wat werk aan de winkel wat betreft toerisme”, stelt Matthias Diependaele.

Als je bedenkt dat Horebeke met 2000 inwoners toch 6.858 overnachtingen weet te verzorgen, dan heb je als stad echt wel een probleem. Op deze manier dreigen we eerder de ‘achterdeur’ dan de ‘Poort van de Vlaamse Ardennen’ te worden. Het feit dat er geen hotel is in Zottegem, doet het toerisme uiteraard geen goed. Maar het gaat vooral over visie. Troeven hebben we zeker, maar we moeten ze uitspelen én beter verkopen”, vervolgt Diependaele.

N-VA – ZAP pleitte al meerdere malen om toerisme als kapstok te gebruiken voor een ruimer beleid om onze stad terug aantrekkelijk te maken. De stadskernrenovatie is een goede zaak, maar niet voldoende om terug een aantrekkingspool te maken van Zottegem als kernstad. Toerisme is voor N-VA-ZAP een rode draad. We riepen al op om onze gedenkplaten te restaureren, meer ambitie aan de dag te leggen dan ‘Wi-Fi op de markt’, onze trage wegen op te waarderen, streekproducten in de kijker te plaatsen, dagprogramma’s op te stellen in samenspraak met onze musea, een bezoek aan Egmont en vooral om onze horeca te betrekken,… .

Toerisme is een visie

In Zottegem kunnen we heel wat winst boeken als we tot een brede visie rond toerisme  zouden komen met een positieve impact voor mens en economie. Een visie die ontbreekt volgens N-VA-ZAP.

“Wanneer gaat men eindelijk werk maken van een degelijk beleid rond lokale economie waarbij nieuwe starters worden aangetrokken en ondersteund? Wanneer wordt er werk gemaakt van een horecabeleid? Wanneer komt er een breed toeristisch beleid? Wanneer gaat men eens werk maken van een ondersteuningsbeleid om logies voor kort en lang verblijf naar Zottegem te halen? Heel wat handelaars staan te popelen om mee te werken. Maar het stadsbestuur faalt om de regie op zich te nemen.”, vraagt Matthias Diependaele zich luidop af.

N-VA – ZAP heeft alvast nog heel wat ideeën die we vanop de oppositiebanken zullen blijven aanbieden.

Auteur(s):

Matthias Diependaele