Klinkerwerken in centrum alweer uitgesteld

Op 30 april 2015, over deze onderwerpen: Stadskernrenovatie

De klinkerwerken in de Stationsstraat en op de Markt in Zottegem zijn opnieuw met minstens een week uitgesteld. "Alweer blijkt de informatie van het stadsbestuur die we vorige week kregen op de gemeenteraad niet correct. Daar werd zeer duidelijk gesteld dat er woensdag (gisteren, red.) zou verder gewerkt worden", stelt Evert De Smet (N-VA/ZAP) scherp.

Gemeenteraadslid Evert De Smet kwam zich gisteren nog een keer vergewissen van de werken in het centrum van de stad. "Groot was mijn verbazing toen ik niemand bezig zag met klinkers leggen. Nochtans had het stadsbestuur gezegd dat de aannemer vandaag (gisteren, red.) opnieuw zou starten", zegt De Smet. Die werken waren vorige week maandag om nog onduidelijke redenen stilgelegd. De Smet betreurt dat het stadsbestuur opnieuw nalaat om hierover te communiceren. "Zowel wij, de inwoners als de handelaars blijven in het ongewisse. Een herhaalde grove fout die nu echt de spuigaten uitloopt. Daarenboven lijden de handelaars oplopend omzetverlies. Ondertussen gaan er ook geruchten rond dat de klinkers die al liggen mogelijks uitgebroken moeten worden. Het stadsbestuur moet hier duidelijkheid over geven. Zo niet zien wij ons genoodzaakt om een extra gemeenteraad bij elkaar te roepen", aldus De Smet.

Volgens de aannemer is er echter nog niet meteen een reden tot paniek. "We wachten de resultaten af van enkele staalafnames. Die hopen we volgende te week te hebben zodat we woensdag of donderdag kunnen hervatten. Om geen tijd te verliezen zijn we daarom al gestart met de werken op de Zavel. Alleen aan de kerk, waar de koepel moet komen, liggen de werken helemaal stil tot er een stabiliteitsonderzoek is uitgevoerd", reageert aannemer Steven Vanderbauwhede van de firma Petillion. Dat er mogelijks klinkers moeten uitgebroken worden, ontkent de man. "We zorgen er wel voor dat het zover niet komt. Ondanks deze tegenslag blijven we op schema om zowel de Stationsstraat, de Markt en de Zavel klaar te hebben voor het bouwverlof", belooft hij.