Kasteel van Breivelde krijgt flinke opknapbeurt

Op 29 maart 2013

"Zeventig procent van de voorziene centen wordt opgehoest door het Vlaams Gewest en de provincie", zei schepen Peter Vansintjan (CD&V) tijdens de jongste gemeenteraad. "250.000 euro wenden we dit jaar nog aan om het dakgebinte, de leien en de dakgoten te vervangen. Ook de ijskelder, die via een luik in het park toegankelijk is, wordt opgeknapt. Daarin leeft ondertussen een kolonie vleermuizen en om die in stand te houden, moeten we de toegang tot de ijskelder vernieuwen."

Paviljoen

Ghislain Diependaele van N-VA/ZAP vroeg of ook de torens aan de ingang van het park en het paviljoen in het park worden gerenoveerd. "Want die zijn in een erg slechte staat", merkte hij op. "Die werken staan gepland in een tweede fase", antwoordde Vansintjan. "We trekken dan 180.000 euro uit voor onder meer metselwerken aan de gevel van het kasteel."

Curator

Op de vraag wanneer het restaurant weer opent, moest de schepen het antwoord schuldig blijven. "De afhandeling van het faillissement is in handen van een curator. Die beslist binnenkort of die man failliet gaat of onder curatele wordt geplaatst en verder mag werken. In het tweede geval zou hij het restaurant weer kunnen openen", aldus Vansintjan.