Kasseien gekapt door Indiase kinderen?

Op 21 mei 2015, over deze onderwerpen: Stadskernrenovatie

Een groot deel van de stadskernrenovatie wordt uitgevoerd met kasseien die uit India komen. Vorige week raakte in de media bekend dat het bijna onvermijdelijk is dat veel kasseien in België uit de Indiase deelstaat Rasjasthan komen, waar kinderarbeid schering en inslag is. Volgens een onderzoek zouden duizenden kinderen er vanaf hun achtste met hamer en beitel kasseien kappen. Voor oppositiepartij N-VA /ZAP is dit onaanvaardbaar. "Iedereen is het erover eens dat een overheid en dus ook een stadsbestuur het goede voorbeeld moet geven en dat kinderarbeid waar ook ter wereld onaanvaardbaar is. Zeker als het stadsbestuur zich de titel van fairtradegemeente wil aanmeten. De vraag is nu of ons stadsbestuur er alles aan gedaan heeft om te vermijden, dat ze samenwerken met een leverancier die producten levert waar kinderarbeid aan te pas kwam", stelt Matthias Diependaele.

Informatie beschikbaar

N-VA /ZAP ondervroeg het stadsbestuur deze week tijdens de gemeenteraad over de heikele kwestie. "Wist het stadsbestuur dat er een kans was dat de productie van de kasseistenen kinderarbeid is? In het najaar was er al heel wat te doen rond de vraag of die stenen wel op tijd zouden geleverd worden. Toen gingen er blijkbaar ook al geruchten de ronde dat er kinderarbeid aan te pas zou komen", klinkt het. "Wij vragen uitdrukkelijk dat hier in de toekomst meer aandacht aan besteed wordt. Er zijn voldoende instrumenten om dergelijke voorvallen te vermijden. Daarenboven zijn er heel wat verenigingen, die aandacht besteden aan de problematiek, waar het stadsbestuur informatie kan opvragen. In Zottegem is er zelfs een vereniging die dit specifiek doet voor India", zegt Diependaele nog.

Antwoord schuldig

Schepen Paul Lievens (CD&V) diende op de gemeenteraad het antwoord schuldig te blijven maar stak ondertussen wel al zijn licht op. "Wij weten niet of er kinderarbeid aan te pas kwam om de kasseistenen te kappen. Wij hebben die vraag ook gesteld aan de aannemer, maar ook hij moest het antwoord schuldig blijven", aldus Lievens. "Maar hadden we op voorhand geweten dat hier kinderarbeid aan te pas kwam, dan hadden we de kasseistenen zeker elders aangekocht", verzekert de schepen.

Bron: Het Laatste Nieuws/Vlaamse Ardennen,  21 Mei 2015, Pagina 17