Handelaars lijden al onder werken

Op 20 november 2014

Dat ingrijpende werken hinder met zich meebrengen hadden de handelaars uit het centrum wel verwacht. Het stadsbestuur beloofde dan ook er alles aan te doen om de handelszaken zo goed mogelijk bereikbaar te houden. Toch voelen sommigen al meteen het gevolg van de werken. Bakkers, apothekers en krantenhandelaars moeten het vaak hebben van mensen die snel hun wagen even parkeren maar dat kan nu niet meer. Ook buiten de werfzone voelen sommigen al de impact van de werken. "Maandag en woensdag kregen wij amper klanten over de vloer. Dat komt omdat aan het begin van de Van Aelbrouckstraat een bord staat dat het verkeer niet doorkan. Veel van onze klanten maken daarom rechtsomkeer terwijl onze zaak perfect met de wagen bereikbaar is.

Het stadsbestuur had nochtans beloofd om borden op te hangen waarop staat dat de handelszaken bereikbaar zijn", zeggen Bart Schelstraete van bakkerij Sint-Anna en de handelaars van de Van Aelbrouckstraat. Burgemeester Jenne De Potter verzekert dat die borden er vandaag komen. "De aannemer heeft beloofd die donderdagnamiddag op te hangen. Normaal moest dat maandag al gebeurd zijn maar door omstandigheden lukte dat niet", weet De Potter.

Kortparkeren

Om het parkeerprobleem op te lossen komt oppositiepartij N-VA/ZAP met een voorstel op de proppen. "Door de verhuis van de bushaltes naar de achterkant van het station kan de vrijgekomen ruimte gebruikt worden voor kortparkeren. Nu is daar een kiss and ride-zone gemaakt maar die wordt enkel 's morgens en 's avonds gebruikt. De rest van de dag blijft die ruimte leeg. Door hier een tijdelijke parking te maken voor kortparkeren, kunnen heel wat problemen verholpen worden. Mensen kunnen dan alsnog bij hun vertrouwde bakker, apotheker of krantenwinkel langsgaan in de buurt van het Stationsplein", zegt Pascal De Corte.

Daarnaast vraagt De Corte om een gedoogbeleid zodat bezoekers van de plaatselijke horeca of de sportzaal 's avonds niet beboet worden als ze hun wagen daar achterlaten. Maar dat hoeft volgens burgemeester De Potter niet.

Verkeerswijziging

"Met de politie hebben we al afspraken gemaakt om daar 's avonds niet op te treden tegen foutparkeerders", reageert De Potter. En om parkeren overdag toe te laten, is de politie bezig met de opmaak van een verkeerswijziging. "We willen daarvoor zo snel mogelijk een wettelijk
kader maken met de nodige verkeersborden. Maar ook dat is iets wat snel in orde moet komen. Verder volgen we de werken van dichtbij op en sturen we bij wanneer nodig. Maandag zitten we trouwens opnieuw samen met de politie om de verkeerssituatie te bespreken", geeft de burgemeester nog mee.