Geen geld voor heraanleg Heldenlaan

Op 16 november 2013

Het nieuwe plan voor de stadsvernieuwing wordt op 18 november aan de gemeenteraad voorgelegd. Het ziet er naar uit dat er deze keer weinig tegenstand zal komen op de voorliggende plannen, maar des te meer voor een plan dat niet voorligt: de heraanleg van de Heldenlaan.

De stad hoopt volgend jaar te kunnen beginnen met het opfrissen van het stadscentrum, te beginnen aan het Stationsplein en vervolgens de Stationstraat, Markt, Zavel en Hoogstraat. De Heldenlaan is niet in dat lijstje opgenomen. 'De heraanleg van de Heldenlaan zit in het masterplan voor het stadskernrenovatie maar voor deze straat is nog geen uitvoeringsplan opgemaakt. We willen nu de eerste fase van de stadskernrenovatie afwerken en evalueren. Die is het meest prioritair. Door deze ingrepen moet de handel in Zottegem weer aantrekken. De Heldenlaan zal wellicht niet binnen de vijf jaar aangepakt worden. Tijdens deze legislatuur zullen we daar geen budget meer voor vinden.'

Dat is niet naar de zin van Open VLD. 'Op de gemeenteraad van 13 mei pleitten we ervoor om de Heldenlaan op te nemen in de plannen voor de stadskernrenovatie', zegt gemeenteraadslid Bart Lateur. 'Wij vreesden dat de Heldenlaan opnieuw uit de boot zou vallen, zoals bij de vorige renovatie van de stadskern en dat het dus een loze belofte zou blijken. Dat kon voor ons niet. Schepen Peter Vansintjan (CD&V) vond onze aanval gratuit en verweet ons dat wij ons daarmee totaal ongeloofwaardig opstelden. Iedereen wist volgens hem dat de Heldenlaan in de tweede helft van de legislatuur aan bod zou komen. Dat blijkt nu toch niet het geval.'

Ook N-VA/ZAP vindt het onaanvaardbaar dat de renovatie van de Heldenlaan en omgeving wordt doorgeschoven naar de volgende legislatuur. 'Dat toont aan dat er in deze legislatuur buiten de voorgestelde werken niet meer geïnvesteerd zal worden in het stadscentrum', reageert gemeenteraadslid Matthias Diependaele. 'Een volledige stadsvernieuwing komt er dus niet en hiermee wordt een prioritaire verkiezingsbelofte gebroken.'