Geen commissie voor stadskernrenovatie

Op 15 mei 2013

Dat werd uitdrukkelijk gevraagd door alle oppositiepartijen. Het plan voor de stadskernvernieuwing zal van het schepencollege meteen naar de gemeenteraad gestuurd worden voor goedkeuring. De vraag van Bart Lateur (Open VLD), Dieter Everaert (Groen) en Matthias Diependaele (N-VA/ZAP) om voor dit dossier een commissie op te richten, werd weggestemd. 'Een gemeenteraadscommissie is nochtans de beste manier om vooraf een politieke consensus te bereiken', betreuren Stefaan De Moor (Open VLD) de beslissing. 'Nu zullen we opnieuw op de gemeenteraad een urenlange discussie krijgen waarbij alle tussenkomsten geen zoden aan de dijk brengen. In een commissie kunnen we een grondig debat voeren over de kern van de zaak en de gemeenteraad ontlasten van technische of detailvragen.'

Zigeuners

'Voor het zoeken naar een nieuwe plaats voor de zigeuners zou er wel een commissie opgericht worden', gaat Diependaele voort. 'Nochtans is de stadskernrenovatie een stuk belangrijker. Dit is gewoon een weigering omwille van partijpolitieke redenen en het druist in tegen de belofte van een ander bestuur.'

Schepen van Patrimonium, Verkeer en Mobiliteit Peter Vansintjan (CD&V) wil het debat in de gemeenteraad voeren en niet in een commissie.