Geen auto minder in verkeersluw centrum

Op 22 november 2013

Het plan voor de stadskernrenovatie werd door de gemeenteraad goedgekeurd. Oppositiepartijen N-VA/ZAP en Open VLD vinden de herinrichting een goede zaak maar omdat ze in de komende maanden nog opmerkingen willen maken tijdens de uitvoering, onthielden ze zich tijdens de stemming.

Over het autoluw maken van het centrum heerst nogal wat scepsis. 'Zottegem heeft geen mobiliteitsplan om het verkeer rond het centrum te leiden' legt Cassiman uit. 'Na de werken zullen nog evenveel auto's het centrum aandoen. Dat kan men moeilijk autoluw noemen'.

Schepen van Mobiliteit Peter Vansintjan (CD&V) is niet zeker dat een verkeerscirculatieplan direct tot een oplossing zal leiden. 'We moeten goed nadenken dat zo'n plan geen extra nadelen geeft. We kunnen verkeersstromen omleiden maar dat legt dan weer druk in de omliggende straten waar de bewoners niet op extra verkeer zitten te wachten. De aanvoer van verkeer via de Stationsstraat zal verminderen omdat er op de markt niet meer geparkeerd zal mogen worden.'

Burgemeester Jenne De Potter (CD&V) kondigt aan dat de weg naar de randparkings beter aangeduid zal worden, met borden. Die borden zijn pas geleverd en worden eerstdaags geplaatst.'