De Lijn krijgt 10.000 euro per jaar om niet meer door centrum te rijden

Op 25 november 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Het stadsbestuur van Zottegem betaalt 40 cent per rit aan De Lijn voor alle busverbindingen op Zottegems grondgebied. Per jaar komt dat neer op 10.000 euro. Eerder dit jaar had schepen van Mobiliteit Peter Vansintjan al aangekondigd dat er geen bussen van De Lijn meer door het centrum mochten. Wat hij er niet bijvertelde, was dat daar een financiële compensatie tegenover stond. "Ze laten de Zottegemse belastingbetaler opdraaien voor deze beslissing. Van een pyrrusoverwinning gesproken zeg. Met dat geld kun je jaarlijks 60 meter fietspad aanleggen", sneerde Brecht Cassiman (N-VA/ZAP). "Wij leggen inderdaad 40 cent per rit bij voor elke Zottegemnaar die op- en afstapt op Zottegemse grondgebied. Daardoor kost een rit nog slechts 1 euro. Dat komt vooral de kansarmen ten goede", reageerde Vansintjan.

Klacht bij gouverneur

"We zullen het fietspad dan aanleggen voor de deur van je vader", zei de schepen nog. Navraag leert ons dat er bij de aanleg van een fietspad voor deur van Cassimans vader een dispuut is geweest met de schepen. Volgens fractieleider Matthias Diependaele ging de schepen serieus uit de bocht met zijn reactie. "We hebben de burgemeester gevraagd om zijn schepen tot de orde te roepen maar dat is niet gebeurd. Daarom bekijken we nu hie we klacht kunnen indienen bij de gouverneur", reageert hij.

Bron: Het Laatste Nieuws/Vlaamse Ardennen, Wo. 25 Nov. 2015, Pagina 19