Concessie Cafetaria Bevegemse Vijvers

Op 15 september 2013

Op 31 juli vergaderde het Autonoom Gemeentebedrijf, dat het patrimonium van de stad beheert, omtrent een aantal problemen die zich stelden ten aanzien van de concessie van de cafetaria van de Bevegemse Vijvers.

De N-VA - ZAP – vertegenwoordigers vernamen dat de concessiehouder een achterstallige concessievergoeding had van enkele duizenden euro’s. Contractueel heeft het AGB het recht om bij ernstige tekortkomingen door de concessiehouder de concessie te verbreken. Het niet of onvoldoende betalen van twee opeenvolgende facturen voor de concessievergoedingen is een geldige reden.

In een volgende vergadering op 28 augustus vroeg commissaris Tom Van Cauwenberge sinds wanneer men op de hoogte was van deze wanbetalingen, de burgemeester antwoordde ‘sinds april’.

Tom Van Cauwenberge (vertegenwoordiger N-VA – ZAP in AGB): “Je kan je in dit dossier afvragen waarom hier niet vroeger stappen zijn ondernomen. Anderhalf jaar lang is de concessiehouder niet in orde en het stadsbestuur is niet op de hoogte van deze feiten. Financiële dossiers zoals deze moeten zeker in de toekomst beter worden opgevolgd.”

Dit vooorval is al lang niet meer het eerste dossier waaruit blijkt dat het Zottegemse stadsbestuur veel te laks omspringt met belastingsgeld. Denk ook maar aan de dading met de aannemer van de stadskernrenovatie waarbij een kleine 200 000 euro moest worden betaald omdat men de aanbesteding al had toegewezen voordat men de vergunningen in orde had. Het stadsbestuur zou zelf nog iets kunnen leren van de geldkoffer…

Tom Van Cauwenberge (vertegenwoordiger N-VA – ZAP in AGB): “Niet alleen loopt de stad Zottegem en haar inwoners op deze manier bronnen van inkomsten mis, maar tevens laat men de concessiehouder achter met een financiële kater. Een correcte opvolging had voor elke betrokken partij veel beter geweest.”