Beugelstraat krijgt nieuwe fietspaden

Op 24 maart 2015, over deze onderwerpen: Fietspaden, Mobiliteit

De Beugelstraat tussen Velzeke en Strijpen krijgt nieuwe fietspaden. De werken worden gespreid over twee jaar.

De Beugelstraat is de verbindingsweg tussen de dorpskernen van Velzeke en Strijpen. Het fietspad bestaat er uit betonplaten. Door de slijtage en door de niveauverschillen van de verschillende betonplaten zijn deze fietspaden misschien wel de slechtste van Zottegem.

De Beugelstraat werd dan ook meermaals genoemd in het fietspadenrapport vanHet Nieuwsblad. Daar komt nu verandering in.

'Het dossier van de Beugelstraat sleept al lang aan', zegt schepen van Mobiliteit Peter Vansintjan (CD&V).

'We gaan nu de fietspaden aan beide kanten van de weg opnieuw aanleggen. We starten dit jaar al met het fietspad in de richting van Velzeke. Volgend jaar pakken we dan de richting Strijpen aan. Daarenboven leggen we een natuurlijke snelheidsremmer aan waar het fietspad rond de voorgevel van uitspringende woningen passeert.

De kostprijs van de werken wordt geraamd op 291.566 euro. Hiemee is het fietspadenbudget voor de komende twee jaar opgebruikt.

'Dat betekent dat er tot 2017 niets meer kan gebeuren op andere plaatsen en dat betreuren we', reageert gemeenteraadslid Evert De Smet van N-VA/ZAP.

Volgens Bart Lateur (Open VLD) is het wegdek in een even slechte staat. Heidi Schuddinck (Groen) herinnert zich dat er ooit sprake was van de aanleg van nieuwe riolering in de Beugelstraat en dat het stadsbestuur daarop wachtte om ook de fietspaden aan te pakken.

Vanaf 2017 opnieuw budget

Schepen Vansintjan bevestigt dat allemaal. 'Vanaf 2017 kunnen we opnieuw budget vrijmaken voor fietspaden. We zullen in zes jaar tijd toch ettelijke kilometers fietspad aangelegd hebben. We moeten echter rekening houden met onze budgettaire mogelijkheden. Het wegdek is inderdaad ook in slechte staat, maar de Beugelstraat loopt over een gigantische lengte. Deze straat vernieuwen zal heel veel geld kosten. Waar nodig vervangen we wel de betonplaten en dat is onlangs gebeurd. De rioleringswerken kunnen later apart uitgevoerd worden, want die staan nog niet op het meerjarenplan van Aquafin. Dat gaat dus nog jaren duren. We willen daarom eerst fietspaden in asfalt aanleggen. Nu volgt de aanbesteding. We willen graag nog dit jaar aan het werk beginnen.'

Bron: Het Nieuwsblad/Vlaamse Ardennen - Gentse Rand, Di. 24 Mar. 2015, Pagina 23