Belastingverhoging mogelijk

Op 26 maart 2013

De Zottegemnaar ligt blijkbaar niet wakker van de nieuwe beleidsnota voor de komende zes jaar, want de fuifzaal in de Bevegemse Vijvers bleef akelig leeg. Neem de politici, de leden van de adviesraden en van de dekenijen en het stadspersoneel weg, en je telde amper een tiental geïnteresseerde burgers op deze info- en inspraakvergadering. "Er schort duidelijk nog iets aan onze communicatie. We moeten dringend werk maken van de sociale media om onze inwoners te bereiken", gaf de burgemeester toe.

Voor de show

Vooraf hadden de leden van de oppositie nogal lacherig gedaan over dit infomoment. "Nu nog een inspraakvergadering houden voor jullie beleidsnota is de mensen een rad voor de ogen draaien. Die nota is al lang klaar, want op 15 april wordt hij al toegelicht op de gemeenteraad. Het enige wat jullie doen is een show opvoeren en de mensen laten denken dat er naar hen geluisterd wordt", klonk het streng bij Open Vld, Groen en N-VA/ZAP. En ze lijken nog gelijk te krijgen ook, want het bestuursakkoord was al klaar. "Toch zijn jullie vragen en suggesties nog steeds welkom. Jullie input van vanavond willen we nog aanwenden om ons bestuursakkoord te vervolledigen", zei burgemeester Jenne De Potter (CD&V) voor hij van wal stak.

Prioriteiten

Wat volgde was een opsomming van prioriteiten. "We willen een open bestuur dat dichter bij de mensen staat met inspraak en participatie. We willen communiceren over onze beslissingen en roepen de vriendjespolitiek bij de aanwervingen een halt toe. Daarnaast willen we gezonde financiën met belastingen die niet hoger liggen dan die in gelijkaardige steden", camoufleerde hij een aangekondigde belastingverhoging. De centrumrenovatie, het verder afwerken van Sanitary en de bouw van een nieuw cultuurcentrum dateren al uit de vorige legislatuur, maar worden nog maar eens tussen de prioriteiten gezet.

Fietsers

Wat wel opvalt, is de aandacht voor fietsers. "Kinderen veilig met de fiets naar school sturen is veel belangrijker dan een fietsverbinding tussen Zottegem en Gent realiseren. Dan gaat mijn voorkeur uit naar een fietsverbinding tussen alle Zottegemse scholen", liet schepen van Mobiliteit Peter Vansintjan (CD&V) weten. Het nieuwe bestuur wil ook een centraal klachtenmeldpunt oprichten."Want hier is al vele jaren vraag naar", wist de burgemeester.

Vragen

Ten slotte was het de beurt aan de aanwezigen om hun vragen af te vuren. "Of er al een oplossing was voor het afgebrande college en welke schoolomgevingen prioritair gingen aangepakt worden. En of de stad geen oplossing kon zoeken voor de huisvestingsproblemen van Chiro Velzeke", vroegen enkelen zich af. Maar het zinnetje dat de personenbelasting in Zottegem niet hoger mocht zijn dan die in vergelijkbare steden, zag iedereen over het hoofd. Er kwamen ook nog een aantal georkestreerde vragen uit het publiek.Een vraag had betrekking over het oprichten van een sociale kruidenier, de andere over de tewerkstelling voor kansengroepen waarna eerst schepen Kurt De Loor (sp.a) en daarna schepen Peter Roman (sp.a) van wal staken met een uitgebreid discours. Daarbij verdoezelde Roman zelfs niet dat hij zijn antwoord op voorhand al had neergepend op een blad papier.