8.000 klinkers moeten opnieuw worden gelegd

Op 7 juli 2016, over deze onderwerpen: Middenstand, Stadskernrenovatie

De stadskernreparatie zal 254.100 euro kosten. Dat blijkt uit het herstelontwerp en de bijhorende kostenraming. Een voorstel om de terrasbelasting af te schaffen werd weggestemd.

“We gaan de stadskernrenovatie afwerken zoals in het oorspronkelijke bestek”, begint schepen van Openbare Werken Peter Vansintan (CD&V). “Daarnaast herstellen we vier slechte zones. Hierbij zullen we op twee plaatsen de klinkers in een cirkel leggen. Het gaat om plaatsen waar veel draaiend verkeer is zoals aan Café au Lait in de Stationsstraat en het stuk bovenaan de Heldenlaan. Alle kapotte klinkers worden vervangen. In totaal moeten 8.000 klinkers opnieuw worden gelegd.”

“En dan worden er nog enkele andere werken uitgevoerd waaronder het plaatsen van fietsbeugels, ledverlichting en verkeersborden. Met de waarborg die we terugvorderen van de aannemer die failliet ging, komt de stad toe om de kosten van deze werken te betalen.”

De grote vraag is wat ons later nog te wachten staat,” vreest gemeenteraadslid Matthias Diependaele (N-VA/ZAP). Hij vreest dat er in de komende jaren nog meer mankementen aan het licht zullen komen.

Gemeenteraadslid Dirk Minnaert (Open VLD) vreest dan weer de hinder voor de bezoekers en de handelaars tijdens de herstellingswerken die drie volle maanden zullen duren. “We moeten ervoor zorgen dat voor iedereen de hinder en de schade minimaal blijft.”

“Het resultaat van de boringen zal ons duidelijk maken wat er ons nog te wachten staat”, reageert Vansintjan. “De bezoekers en de handelaars zullen geen drie maanden lang afgesloten worden. Op sommige plaatsen zal er in een bepaalde periode wat hinder zijn maar er zal wel altijd verkeer door kunnen.”

Terrasbelasting blijft

Om de pil wat te verzachten stelde N-VA/ZAP voor om de terrasbelasting af te schaffen. “Er is hinder en slecht weer geweest”, argumenteert Diependaele. “Het zou een mooie geste zijn voor de horeca.”

Schepen Lieselotte De Roover (CD&V) ziet dat anders. “We doen heel veel inspanningen voor de handelaars. De terrasbelasting brengt ons jaarlijks 12.500 euro op. Dat is niet zo veel en we gaan dat niet afschaffen. Er wordt immers een stukje openbaar domein ingenomen en daar wordt dan een kleinigheid voor terugbetaald.”

Bron: Het Nieuwsblad, Do. 07 Jul. 2016, Pagina 1