"Stad dreigt achterdeur Vlaamse Ardennen te worden"

Op 23 juli 2015, over deze onderwerpen: Toerisme

Volgens N-VA/ZAP slaat Toerisme Vlaamse Ardennen spijkers met koppen als het zegt dat de Egmontstad uitstraling en hotels mist.

Naar aanleiding van de publicatie van cijfergegevens van het aantal toeristische overnachtingen in de Vlaamse Ardennen maakte Luc Hoorens, voorzitter van Toerisme Vlaamse Ardennen, in onze krant van gisteren een analyse over het aantal overnachtingen in Zottegem. De Egmontstad scoort met 10.350 overnachtingen in 2014 bedroevend laag en scoort daarmee vier keer minder dan Oudenaarde. In de regio doen ook Ronse (23.319), Brakel (18.173) en Kluisbergen (20.947) het beter dan de Egmontstad. "Als je bedenkt dat Horebeke met 2.000 inwoners toch 6.858 overnachtingen weet te verzorgen, dan heb je als stad echt wel een probleem. Op deze manier dreigen we eerder de 'achterdeur' dan de 'Poort van de Vlaamse Ardennen' te worden. Het feit dat er geen hotel is in Zottegem, doet het toerisme uiteraard geen goed. Troeven hebben we zeker, maar we moeten ze uitspelen én beter verkopen", stelt Diependaele.

N-VA - ZAP pleitte al meerdere malen om toerisme als kapstok te gebruiken voor een ruimer beleid om onze stad terug aantrekkelijk te maken. "De stadskernrenovatie is een goede zaak, maar niet voldoende om terug een aantrekkingspool te maken van Zottegem als kernstad. Toerisme is voor N-VA-ZAP een rode draad", klinkt het. "Wist je dat 95 procent van het verblijfstoerisme in Zottegem verzorgd door jeugdbewegingen, meer bepaald in De Kim en De Populier?", besluit Diependaele.

Bron: Het Laatste Nieuws/Vlaamse Ardennen, Do. 23 Jul. 2015, Pagina 17