"Gemiste kans voor écht sociaal beleid"

Op 16 november 2015, over deze onderwerpen: OCMW Zottegem

De legislatuur is halverwege. Al drie jaar klopt N-VA/ZAP op dezelfde nagel. "We moeten verstandig besparen om te kunnen blijven investeren zonder de belastingen te verhogen. Bij het Zottegemse OCMW valt hier weinig van te merken. Daardoor komen de nieuwe uitdagingen, waar andere OCMW's voor aan de alarmbel trekken, extra hard aan. Men heeft zich te weinig voorbereid op wat kon komen en daardoor zal het moeilijker zijn om de nieuwe uitdagingen aan te kunnen. De factuur wordt doorgestuurd naar de Zottegemse belastingbetaler", zegt OCMW-raadslid Rik Vandeputte.

Volgens N-VA/ZAP zijn er twee zaken waar het OCMW honderdduizenden euro's winst per jaar mee kan boeken. "Een integratie van de diensten van het stadsbestuur met de OCMW diensten, zoals één secretaris. En men moet nagaan met welke activiteiten men als OCMW nog een meerwaarde kan bieden aan de burgers. Het dienstenchequebedrijf maakt per jaar ongeveer 300.000 euro verlies. Dat is bijna twee miljoen euro over de hele legislatuur. Reken maar uit hoeveel mensen we daarmee kunnen helpen. De federale en Vlaamse regeringen hervormen, besparen en willen nieuwe perspectieven bieden aan de mensen. Maar in Zottegem berust men in oude recepten. Een te zware én dure overheid staat efficiënt beleid in de weg"

Integratie

Dit jaar nog heeft Rik Vandeputte de aanbevelingen uit de audit van Audit Vlaanderen bij het OCMW Zottegem aangekaart. Uit de audit blijkt dat er dringend werk gemaakt moet worden van de integratie tussen het OCMW en de stad Zottegem. "De optelsom van gemiste besparingen en de weigering tot efficiënt bestuur maakt dat we vandaag onvoldoende gewapend zijn tegen de uitdagingen die er zijn. En daar zijn de mensen die het nodig hebben de dupe van. Een gemiste kans voor écht sociaal beleid", besluit Rik Vandeputte.

Bron: Het Laatste Nieuws/Vlaamse Ardennen, Ma. 16 Nov. 2015, Pagina 38