N-VA-ZAP wil een verkeersveilig Stationsplein

Op 16 maart 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Veiligheid

Sinds de stadskernrenovatie is het Stationsplein in Zottegem een woonerf. Dat wil zeggen dat automobilisten en zwakke weggebruikers ‘gelijkwaardig’ van de openbare weg gebruik kunnen maken. Maar voor wie regelmatig op het Stationsplein voorbij komt is het duidelijk dat dit vandaag niet het geval is. N-VA-ZAP vreest voor ongevallen omdat de situatie momenteel niet duidelijk is en vraagt verkeersremmende maatregelen.

In de gemeenteraad heeft N-VA-ZAP al enkele keren gewezen op de problemen m.b.t. de verkeersveiligheid op het Stationsplein. Er is zeker verbetering sinds de stadskernrenovatie, maar op drukke momenten kunnen de chaotische verkeersbewegingen aanleiding geven tot ongelukken. Vooral op de momenten dat er veel scholieren van en naar school gaan is het bijzonder gevaarlijk. Beter voorkomen dan genezen denkt N-VA-ZAP. Daarom vragen we op de volgende gemeenteraad dat het stadsbestuur ingrepen uitvoert om visueel duidelijk te maken dat automobilisten een andere zone binnenrijden.

Momenteel maakt enkel het verplichte bord F12a en b duidelijk dat je het woonerf van het Stationsplein inrijdt of verlaat. Dat is niet voldoende, want een woonerf wil zeggen dat automobilisten en zwakke weggebruikers ‘in harmonie’ gebruik mogen maken van de openbare weg. In de praktijk wil dat zeggen dat voetgangers en fietsers in vele gevallen absolute voorrang hebben. En dat strookt niet met de huidige weginfrastructuur, die dat niet duidelijk maakt”, schetst Matthias Diependaele (N-VA-ZAP) de situatie.

N-VA – ZAP dient  daarom een aanvullend punt in op de gemeenteraad om verkeersremmende maatregelen te vragen. Onze partij vreest dat het anders wachten is op het eerste ongeval vooraleer het stadsbestuur wakker schiet. “In de eerste plaats moet het visueel duidelijk worden voor voertuigen dat ze een andere zone betreden, bijvoorbeeld via een wegverhoging of drempel. Daarnaast moeten we speciale inrichtingen overwegen zoals versmallingen of hindernissen om de snelheid van het wegverkeer te verlagen. Ook de bussen van De Lijn moeten zich hier aan houden!”, besluit Diependaele.

Het is trouwens verplicht om in de weginfrastructuur duidelijk te maken dat men een woonerf binnenkomt. Matthias: “Natuurlijk moeten bestuurders zich aan de regels houden. Maar het is ook belangrijk dat de inrichting van de weginfrastructuur uitnodigt om te vertragen.” Korte drempels kunnen een mogelijkheid zijn. Er bestaan trouwens soorten die verwijderd kunnen worden voor als de koers moet passeren… dus dat  is ook geen excuus meer.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is