N-VA-ZAP vraagt aanpak verloederde stadsplannen

Op 23 februari 2016, over deze onderwerpen: Toerisme

Onder impuls van toenmalig schepen Ghislain Diependaele werd 25 jaar geleden in iedere dorpskern van elke deelgemeente in Zottegem een stadplan geplaatst.  Vandaag hangen vele plannen er troosteloos bij, en dat terwijl de stad beweert werk te willen maken van toerisme. N-VA-ZAP vraagt om dan alvast te beginnen met de opwaardering van de bestaande plattegronden.

Een kwarteeuw geleden kwamen we op het idee om in elke deelgemeente van Zottegem een stadsplan neer te poten. De metalen constructies hebben we toen nog zelf in de smidse van de openbare werken gemaakt”, herinnert Ghislain Diependaele zich. Vandaag hebben de meeste van die plattegronden een troosteloze aanblik. “De tand des tijds heeft zich duidelijk laten voelen, en de kaarten zijn ook niet langer up to date en beantwoorden op vele punten niet meer aan de huidige verwachtingen”, moet Ghislain vaststellen.

Toch wil N-VA-ZAP het idee niet opgeven. “Als we ons als stad bij toeristen in de kijker willen zetten, is een stadsplan in elke deelgemeente geen overbodige luxe. De bevoegde schepen voor toerisme wil wel met een ‘Masterplan Toerisme en Citymarketing’ komen, maar slaagt er niet in om de bestaande plattegronden in ordentelijke staat te houden”, zegt raadslid Diependaele.

N-VA-ZAP vraagt dat het stadsbestuur alle bestaande plattegronden in ere herstelt en aanpast aan de 21ste eeuw, waarbij we rekening houden met de verschillende gebruikers. Een fietstoerist is gebaat bij een aanduiding van de fietsknooppunten. Een wandelaar wil graag de mooiste wandelroutes van de stad in een oogopslag zien. Andere toeristen zijn dan weer op zoek naar specifieke bezienswaardigheden, overnachtingsmogelijkheden of horecazaken. Daarnaast mogen ook gemeentelijke diensten zoals, politie, het Sanitary-gebouw, de bib of het ziekenhuis niet ontbreken.

De schepen van toerisme wil infoborden voor gezinnen met kinderen op toeristische hotspots en zelfs handpoppen installeren, maar wij denken dat je best bij het begin begint. Mooie en functionele stadsplannen in heel Zottegem lijken ons een prima startpunt”, besluit Ghislain Diependaele.