Eerste fase stadionproject gestart: nieuwe atletiekpiste klaar in juni

Op 22 februari 2024
Evelien De Both en Brecht Cassiman in een besneeuwd stadion

Het is het Zottegemse stadsbestuur menens in de realisatie van het Zottegemse stadionproject. "De afbraakwerken van de oude tribune en de omheining van de atletiekpiste maken deel uit van de eerste fase van het stadionproject: we slopen de oude tribune en de staantribunes rond het terrein worden uitgebroken. Dat is nodig om de nieuwe atletiekpiste de komende maanden te kunnen aanleggen”, zegt schepen van sport Brecht Cassiman.

Na de sloopwerken start de aanleg van een nieuwe atletiekpiste in kunstof: “Deze waterdoorlatende tartan atletiekpiste zal de sportieve mogelijkheden voor onze atletiekclubs en de recreatieve lopers in Zottegem naar een hoger niveau tillen”, klinkt Brecht overtuigd. De nieuwe atletiekpiste zal 768.000 euro kosten, waarvan de Vlaamse overheid 60 procent subsidieert. Bovendien co-financiert Atletiek Zottegem voor een bedrag van 100.000 euro. Deze eerste fase zou moeten klaar zijn tegen eind juni, net op tijd voor de start van de zomerkampen.

In een tweede fase van het stadionproject is het uitkijken naar de realisatie van de nieuwe gymhal, twee bijkomende padelterreinen, nieuwe kleedkamers en een nieuwe polyvalente zaal. “Die laatste zaal zal er géén zijn voor eetfestijnen of fuiven, wel een die kan dienen voor niet belijnde sporten als pilates en yoga, maar ook als expositieruimte, vergaderzaal, cursusruimte, een quiz …”, vervolgt schepen Cassiman.

21 nieuwe bezwaarschriften

Wanneer de schop in de grond gaat voor de tweede fase, is momenteel nog koffiedik kijken. “Ondanks het feit dat de bowling uit het eerste ontwerp verdween, ontvingen we opnieuw 21 bezwaarschriften tijdens het openbaar onderzoek in de vergunningsfase die bij de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen lopende is”, duidt burgemeester Evelien De Both.  “We nodigden alle bezwaarindieners inmiddels uit om op een constructieve manier te bekijken hoe we naar een werkbaar geheel kunnen toewerken, maar we botsten daar helaas op een muur. We betreuren dat ten zeerste, maar we hebben een sterk dossier en gaan er alles aan doen om de vergunning definitief binnen te halen. Dat is in het algemeen belang van de sportieve Zottegemnaren én onze lokale sportclubs: zij verdienen deze nieuwe infrastructuur!”, maakt Evelien zich sterk. Tegen eind april moet de deputatie beslissen over de omgevingsvergunning van de nieuwbouw.