Wijk Bevegem inzet van verkiezingsstrijd

Op 2 oktober 2012

Zottegem De afgelopen jaren waren de problemen in de wijk Bevegem een rode draad in het nieuws. De wijkbewoners vinden de problemen zo erg dat ze besloten zelf een verkiezingsdebat te organiseren om de standpunten van de verschillende partijen te horen. De leefbaarheid van Bevegem is het verkiezingsthema van deze gemeenteraadsverkiezingen. 'De jongste jaren namen de evenementen op de Bevegemse Vijvers toe en dat ging evenredig gepaard met overlast', schetstJan Lagastnamens de Bevegemse Buren.

'We willen meer nachtrust, minder druk verkeer, vlotter parkeren voor de buurtbewoners, nette en groene straten, de mogelijkheid om op straat te spelen, een veilig gevoel en voldoende zondagsrust.'

Naast de overlast van evenementen en parkeerdruk is er niet in het minst het probleem met de pleisterplaats van de zigeuners op de parking van het sportcentrum. Er zijn plannen om voor hen een permanent doortrekkersterrein in te richten.

Over de zigeuners is het laatste woord nog niet gevallen. CD&V-fractieleiderPeter Vansintjanlanceerde het idee om toch een andere plaats voor hen te zoeken en deed hiermee coalitiepartner SP.A steigeren. Bevegem blijkt het kloppend hart te zijn van wat er leeft in Zottegem. Elk weekend is er wat te doen en vaak zijn er verschillende grote evenementen in hetzelfde weekend. En dan strijken er regelmatig ook zigeuners neer.

'We moeten de verschillende functies van de Bevegemse Vijvers beter op elkaar afstemmen', erkentJenne De Potter(CD&V). Dat is ook de mening van N-VA/ZAP. 'De balans tussen plezier voor de ene en overlast voor de andere moet terug in evenwicht komen', meent Tom Carnewal.

Volgens Groen is participatie het sleutelwoord. 'De meeste problemen kunnen opgelost worden door met de wijkbewoners te praten', meent Dieter Everaert. De buurtbewoners willen dat er een aparte weg komt zodat het verkeer van en naar de Bevegemse Vijvers niet door de wijk moet. 'Een ontsluiting naar de Langestraat of richting PTI zou de wijk kunnen ontlasten', reageertKurt De Loor(SP.A).

Pendelparking

Sven Van Trappen van LEEF! ziet nog een andere mogelijkheid. 'Ik pleit voor een uitbreiding van de pendelparking of een busshuttle van de Bevegemse Vijvers naar het station.'

En dan zijn er nog de zigeuners. De meeste partijen zijn voor een doortrekkersterrein maar enkel SP.A ziet die op de Bevegemse Vijvers. 'De zigeuners bieden geen meerwaarde aan de wijk en het vandalisme moet stoppen', meent Stijn De Bruycker (VLOTT/VB). 'Het doortrekkersterrein moet definitief weg uit Bevegem', vindt Bart Lateur (Open VLD).