VB wil geen terrein, andere partijen elders

Op 5 oktober 2012

"Bevegem was vroeger een rustige wijk, die nu een vuilnisbelt dreigt te worden. Dit mogen we niet aanvaarden. Ik heb van meet af aan gezegd dat solidariteit van twee kanten moet komen. De zigeuners hebben al meermaals bewezen dat ze onze regels niet willen respecteren. Daarom zijn ze voor ons ook niet langer welkom", zegt Stijn De Bruycker (Vlaams Belang/Vlott) kordaat.Als Open Vld mee mag besturen na 14 oktober, wil de partij opnieuw onderhandelen met de provincie om een nieuwe locatie te zoeken voor het doortrekkersterrein. "De locaties die wij vroeger hebben opgegeven, moeten na de verkiezingen onderzocht worden. Tenminste, als Zottegem dan nog zigeuners wil huisvesten", klinkt het bij Stefaan De Moor (Open Vld).

N-VA/ZAP wil een doortrekkersterrein dan weer koppelen aan drie basisregels. "Ten eerste moet er een geschikte locatie worden gevonden", stelt Matthias Diependaele (N-VA/ZAP). "De Bevegemse Vijvers zijn een onderdeel van een recreatiegebied en grenzen aan een rustige woonwijk. Dit is volgens ons geen goede plaats voor een woonwagenterrein. Ten tweede is het belangrijk dat de buurtbewoners betrokken worden bij deze beslissing. Elke dialoog over dit probleem werd door burgemeester Herman De Loor altijd afgedaan als nonsens. Ten derde moet er een duidelijk reglement worden opgesteld en nageleefd. Dit reglement geldt als een contract waar de buurtbewoners steeds kunnen op terugvallen. De stad heeft daarbij de plicht om dit reglement correct na te komen."Groen stelt voor om het terrein, als het er ooit komt, goed te beheren. "Bekwaam personeel moet een oogje in het zeil houden en wie zich niet aan de regels houdt, is niet meer welkom", maakt Dieter Everaert (Groen) duidelijk