Stadsbestuur pakte probleem van zigeuners van in het begin verkeerd aan!

Op 8 februari 2011

Al enkele jaren leeft er ongenoegen in Zottegem over de manier waarop het stadsbestuur eigengereid een pleisterplaats en doortrekkersterrein wil aanleggen voor woonwagenbewoners. Vandaag blijkt dat burgemeester Herman De Loor de handdoek in de ring gooit en niet verder gaat met de plannen voor het aanleggen van een pleisterplaats. In één beweging kondigt hij ook aan dat de plannen voor het definitieve doortrekkersterrein worden opgeborgen.

Matthias Diependaele (N-VA Vlaams Volksvertegenwoordiger): “Laat het duidelijk zijn dat voor de N-VA iedereen welkom is in Zottegem. Maar om dergelijke zaken zoals het doortrekkersterrein te realiseren heeft men de steun van de bevolking nodig en dan in de eerste plaats de buurtbewoners. Het stadsbestuur is veel te laat op zoek gegaan naar een draagvlak onder de bevolking. Men had eerst met de buurtbewoners moeten gaan spreken. Daarenboven heeft men 2 jaar lang gepalaverd over een reglement. Waarna men dat reglement niet consequent toepaste. Nochtans geldt dat reglement als contract tussen het stadsbestuur en de buurtbewoners. Als je mensen uitmaakt voor nazi op het VTM journaal moet je niet verschieten dat je geen steun meer krijgt. Het stadsbestuur oogst wat ze zelf hebben gezaaid.

Een woordje uitleg:
In afwachting van de aanleg voor het definitieve doortrekkersterrein achter het zwembad aan de Bevegemse Vijvers diende het stadsbestuur ook een aanvraag in bij stedenbouw om op de parking een pleisterplaats in te richten. Die aanvraag kwam er nadat stedenbouw had bevestigd dat de stad een boete van 5000 euro boven het hoofd hing. De parking staat immers ingekleurd als recreatiegebied en dat laat niet toe dat er systematisch woonwagens staan. In oktober liet de burgemeester toch toe dat er een groep zigeuners op de parking bleef staan. Op zich is dat geen probleem als er eenmalig eens een woonwagen op het terrein blijft staan. Maar het is wel een probleem als dit herhaaldelijk gebeurt. Zoals in Zottegem het geval was. Stedenbouw liet het stadsbestuur nu weten dat zij de boete van 5000 euro zal moeten betalen en dat de aanvraag voor het inrichten van een pleisterplaats wordt geweigerd.

Voor het doortrekkersterrein zou er voor stedenbouw evenwel geen probleem zijn. Het ruimtelijke uitvoeringsplan laat dat achter het zwembad toe. Toch besliste het stadsbestuur ook hier niet mee door te gaan.

Matthias Diependaele: “De beslissing van het stadsbestuur verwondert toch wel enigszins. Ze hebben lang geprobeerd om de pleisterplaats en het doortrekkersterrein door de strot van de Zottegemnaar te duwen. Voor de pleisterplaats was het lang duidelijk dat dit om
stedebouwkundige redenen niet zou worden toegelaten. Maar voor het doortrekkersterrein
was er juridisch eigenlijk geen probleem. Blijkbaar heeft men zich neergelegd bij de
weerstand die er leefde in Zottegem. Maar die weerstand hebben ze door hun manier van aanpakken wel zelf veroorzaakt.