N-VA wil Ronde gratis houden

Op 5 oktober 2012

"Begin dit jaar ontstond er wat opschudding, omdat de organisatie van de Ronde niet uitsloot dat delen van het Rondeparcours in de toekomst betalend zouden worden voor het publiek. Dat willen wij niet. Ook dat de Ronde alleen tegen betaling op televisie zou te zien zijn, is uit den boze", zegt Louis Ide, lijsttrekker voor N-VA Zwalm. "We lossen hiermee een schot voor de boeg. De gemeenten in de Vlaamse Ardennen ondersteunen de Ronde door de veiligheid te garanderen, afsluitingen te plaatsen, vuilnis te ruimen. Meer nog, soms betalen we zelfs om eventjes 'Dorp van de Ronde' te mogen zijn. De gemeenten dragen die verantwoordelijkheid en de bijbehorende kosten graag. Maar dan moet het publiek ook gratis het evenement kunnen bijwonen."Wordt de Ronde toch betalend, dan is ze volgens Matthias Diependaele nog altijd welkom. "We willen niet van een boycot horen, maar dan moet de organisatie ook alle kosten op zich nemen", zegt de Zottegemnaar.Kluisbergenaar Eric Willequet klaagt zelfs aan dat de wielerliefhebber nu al niet meer aan z'n trekken komt: "Zo was er op de Oude Kwaremont helemaal niet de drukte van de vorige jaren. In de Ronde van Vlaanderenstraat stond zelfs niet één toeschouwer."