"Voor ringweg zijn onteigeningen nodig"

Op 8 oktober 2012

Stefaan De Moor (Open Vld) meent dat de toevloed aan verkeer al een probleem van heel lang geleden is. "De meerderheid heeft steeds nagelaten om dit probleem aan te pakken. CD&v stelt nu voor om een ring rond Zottegem aan te leggen, maar dat zijn vijgen na Pasen. Waarschijnlijk zullen er dan heel wat onteigeningen nodig zijn. De verkeersstromen zullen dus gekanaliseerd en eventueel ingeperkt moeten worden. Er moet een heel goede bewegwijzering komen om het verkeer, dat niet in het centrum moet zijn, de weg te wijzen naar naburige deelgemeentes, gemeentes en steden", stelt de lijsttrekker van Open Vld.

Volgens N-VA-ZAP had het stadsbestuur beter eerst een degelijk mobiliteitsplan opgemaakt voor het begon met de aanleg van nieuwe woonwijken. "Toch zijn wij bereid om mee te werken aan een degelijk uitgebouwd mobiliteitsplan. Dat moet gezelligheid en bereikbaarheid combineren. We moeten in de eerste plaats het verkeer door de centrumstraten ontmoedigen. Dit kan door een circulatieplan uit te werken rond het centrum van de stad. Hierbij moet aandacht besteed worden aan alle vervoersmiddelen. Voetgangers en fietsers moeten op een veilige manier door het verkeer kunnen. Automobilisten en het openbaar vervoer moeten op een vlotte manier op hun bestemming geraken", legt Matthias Diependaele, lijsttrekker van het kartel uit.

Groen vindt dat een bestuur er in de plaats moet voor zorgen dat er geen problemen opduiken. "Wij waarschuwden voor dit soort problemen bij elke verkaveling die de laatste zes jaar uitgevoerd is, met als triest hoogtepunt RUP Lelie. Deze problemen achteraf oplossen is niet eenvoudig. Ofwel kiezen we voor drastische maatregelen zoals het onteigenen van huizen waardoor een verbreding van wegen op knelpunten mogelijk wordt, ofwel kiezen burgers er voor om de auto vaker te laten staan ten voordele van de fiets, ofwel aanvaarden we de huidige toestand. Dit moet geval per geval bekeken worden", meent Dieter Everaert.