Zottegems bestuur krijgt begroting niet rond

Op 9 december 2016, over deze onderwerpen: Financiën en Begroting

Op de gemeenteraad van december wordt traditioneel de begroting van het volgende jaar gestemd. Die vormt de blauwdruk van het beleid van volgend jaar. Wat blijkt nu? Op de gemeenteraad van december staat geen begroting geagendeerd. Conclusie: de meerderheid vindt geen consensus over het te voeren beleid. “Net wat Zottegem niet nodig heeft!”, vindt N-VA-ZAP.

Om tijdig de begroting van 2017 gestemd te krijgen op de gemeenteraad van 19 december, moeten de begrotingsdocumenten ten laatste 2 weken voor die gemeenteraad aan de raadsleden worden bezorgd. Gisteren werden ons de documenten voor de gemeenteraad bezorgd, maar zonder de begrotingsdocumenten. Bij de stadsdiensten wordt bevestigd dat de begroting niet zal worden gestemd voor het einde van het jaar.

Geen begroting betekent dat het systeem van voorlopige twaalfden intreedt. Dat wil zeggen dat de begroting van vorig jaar wordt hernomen en dat slechts per post maximum 1/12 mag worden uitgegeven. “Er wordt dis geen nieuw beleid gevoerd en alle investeringen komen stil te liggen. Er kunnen enkel nog facturen worden betaald van reeds uitgevoerde werken. Elk initiatief komt daardoor op een dood spoor”, schetst fractieleider Matthias Diependaele de bedroevende situatie.

Na de verdeeldheid bij de stemming over de cultuurzaal op de vorige gemeenteraad, slaagt de meerderheid er niet in om overeen te komen over het belangrijkste onderdeel van het beleid. In het verleden hebben we reeds gesteld dat de coalitie wordt samengehouden door beide partijen hun zin te geven. Dat kost veel geld, waardoor de schulden oplopen.

Er is geen gedeelde visie tussen CD&V en Sp.a waar het met onze stad naar toe moet. Laat staan dat er bereidheid zou zijn om een gezond financieel beleid te voeren. Ze houden elkaar in evenwicht op kosten van de belastingbetaler met een gigantisch oplopende schuld tot gevolg”, zegt Mathias Diependaele.

Vanuit N-VA – ZAP roepen we de meerderheidspartijen op hun verantwoordelijkheid op te nemen en dit probleem op te lossen. Een begroting is voor de mensen niet het meest zichtbare onderdeel van het beleid van een stad. Maar het is broodnodig om de investeringen te kunnen doen die Zottegem nodig heeft. “Daar nu geen werk van maken geeft blijk van slecht bestuur”, besluit Diependaele.