Zottegems bestuur blijkt “digibeet”

Op 26 augustus 2016, over deze onderwerpen: Audit / doorlichting stadsbestuur

Enkele dagen geleden raakten de resultaten van de “I-monitor 2016” bekend. Dit is een meting van de ‘digitale maturiteit’ van de lokale besturen uitgevoerd door de Vlaamse overheid. Hoe scoort Zottegem? Met een resultaat van 20 op 100 als een volslagen digibeet, zo blijkt. Volgens N-VA – ZAP is dit het zoveelste lijstje waar het Zottegemse stadsbestuur bij de laatsten eindigt. Ze vraagt dat er een actieplan komt om Zottegem eindelijk op de digitale kaart te zetten. Van het OCMW zijn er zelfs geen gegevens beschikbaar. En van samenwerking tussen gemeenten en OCMW is er al helemaal geen sprake volgens het rapport.

Dit voorjaar werd een meting gehouden bij Vlaamse gemeenten en OCMW's om de “I-maturiteit” van de lokale besturen te meten. De digitale informatiehuishouding, het beleid, de processen, de capaciteit en de (e)-dienstverlening werden onder de loep genomen en kregen een score. Het resultaat op 100 geeft een idee van de graad van digitalisering van de  Vlaamse gemeenten en OCMW's.

Ook de Egmontstad kreeg een score. Aangezien op alle indicatoren ondermaats gepresteerd werd, kreeg men een schamele 20/100. “Daarmee zijn we drager van de rode lantaarn in Vlaanderen. Meteen ook de kleur die op de wangen van de beleidsmakers zou moeten verschijnen na het zien van deze resultaten. Slechts een tiental gemeenten in heel Vlaanderen (308 steden en gemeenten in totaal) doen het even slecht als Zottegem.”, reageert N-VA-ZAP-fractieleider Matthias Diependaele.

De impact van deze digitale ongeletterdheid op het bestuur van de stad mag niet onderschat worden. Het rapport is ronduit vernietigend voor het Zottegemse stadsbestuur en stelt o.a. onomwonden dat ‘diensten eilandjes zijn binnen de organisatie’, ‘er geen aandacht is voor informatieveiligheid’, ‘IT niet of nauwelijks voorkomt in het woordenboek van het management’ en ‘de elektronische dienstverlening ondermaats is’. “De 21ste eeuw is duidelijk nog niet aangebroken in Zottegem met alle gevolgen van dien. Het bestuur presteert ondermaats en de burger geniet allesbehalve van een optimale dienstverlening”, gaat Diependaele verder.

De graad van digitalisatie van een gemeentebestuur is een indicatie van de bestuurskracht. Gemeenten die instappen in een modern verhaal van bijvoorbeeld een digitaal loket, cloud – of serverfuncties voor hun ambtenaren, digitale impactanalyses of monitoring van hun beleid presteren over het algemeen beter én bieden een betere dienstverlening. Bovendien spelen ze ook beter in op de maatschappij die aan razendsnel tempo digitaliseert.

We evolueren naar een wereld waarin digitale dienstverlening cruciaal wordt. Maar ons stadsbestuur heeft hier geen aandacht voor. Dit is echt huilen met de pet op. Al zijn we ook niet verbaasd. Deze score past in een traditie van audits en doorlichtingen die de werking van het bestuur onverbloemd op de schop neemt. Niet enkel in het alfabet, maar ook in dergelijke lijstjes staat het Zottegemse stadsbestuur steevast achteraan.”, besluit Matthias Diependaele.