“Zottegem, koester je patrimonium”

Op 6 februari 2017, over deze onderwerpen: Acties N-VA-ZAP, Erfgoed

Op maandag 30 januari poseerde N-VA-ZAP met geel regenscherm aan het voormalig gebouw van de dienst Openbare Werken in de Trapstraat. De dakgoot lekt immers zodanig dat voorbijgangers getrakteerd worden op een waterval van zodra het regent. De partij trok al eerder aan de alarmbel over de staat van het gebouw. “Het gebouw verdient een stevige opknapbeurt en is toe aan een nieuwe bestemming”, zegt raadslid Ghislain Diependaele.

Het gebouw in de Trapstraat, waar voorheen de dienst Openbare Werken was gevestigd, vertoont alsmaar meer tekenen van verval. Zowel aan de achtergevel als de voorgevel vertoont de dakgoot op verschillende plaatsen grote gaten. Ook de gevel heeft er al frisser uitgezien. Bij de verhuis van de administratie naar Sanitary, kwam het gebouw leeg te staan.

Sindsdien is de staat er nog verder op achteruit gegaan. Eens het reguliere onderhoud ophoudt, lopen de kosten snel op. Men had eigenlijk al vóór de verhuis van het secretariaat van Openbare Werken naar Sanitary een nieuwe bestemming moeten geven aan dit gebouw.”, stelt Ghislain Diependaele.

De stad levert ook goed werk om haar patrimonium op punt te houden, denk daarbij bijvoorbeeld aan de restauratie van het domein Breivelde. Maar N-VA-ZAP vreest dat de leegstaande gebouwen hiervoor de prijs betalen. We hopen alleszins niet dat het gebouw in de Nieuwstraat en het stadhuis hetzelfde lot moeten delen.

Op de volgende gemeenteraad gaan we vragen een nieuwe bestemming te zoeken voor het gebouw”, besluit Diependaele.