Wanneer zijn centrumwerken klaar? Niemand weet het.

Op 25 mei 2016, over deze onderwerpen: Stadskernrenovatie

Wanneer kunnen de centrumwerken in Zottegem afgerond worden? Niemand durft die vraag te beantwoorden. Uit een controle blijkt nog eens dat enkele honderden vierkante meters aan klinkers opnieuw uitgebroken moeten worden. “Wat wij al maanden zeggen, wordt eindelijk schoorvoetend toegegeven”, reageerden oppositiepartijen N-VA/ZAP, Open Vld en Groen in de gemeenteraad.

Het faillissement van aannemer Petillion uit Ieper zadelt het Zottegemse stadsbestuur op met een serieuze kater. Oppositiepartijen N-VA/ZAP, Open Vld en Groen eisten maandagavond op de gemeenteraad dan ook dat het stadsbestuur open kaart speelde. Daarvoor trommelde het stadsbestuur haar raadsman, Wim Rasschaert, op. Hij kwam een stand van zaken geven. “Nadat de aannemer op 3 mei de boeken neerlegde, hebben we meteen contact opgenomen met de curator. Samen met hem hebben we de mogelijke pistes besproken. Omdat de aannemer voor de start van de werken een waarborg van 187.950 euro heeft gestort, lijkt het ons best om het contract met de curator te verbreken. Dat wil zeggen dat de stad geen geld meer kan eisen uit het faillissement, maar wel de volledige waarborg in handen krijgt. Van dat geld zijn we dan immers zeker. Daarnaast is er in het budget nog zo’n 408.000 euro voorzien voor de verdere afwerking van het centrum waardoor het totaal op een kleine 600.000 euro komt”, stak meester Rasschaert van wal.

Winst

Of dat voldoende voldoende is voor de volledige afwerking en de nodige herstellingswerken, durfde Rasschaert zich niet uitspreken.

”Er moet immers een nieuw bestek opgemaakt worden en er moet nog verder onderzoek gebeuren naar de stabiliteit van de ondergrond”, zegt hij. Maar schepen van Openbare Werken Peter Vansintjan is wel zeker dat er nog genoeg geld in de kas zit. “We beschikken nog over 600.000 euro terwijl er nog zo’n 280.000 euro moet betaald worden. En daar zijn de herstellingswerken inbegrepen”, weet Vansintjan. Deze uitleg zorgde voor hilariteit op de oppositiebanken.

Het lijkt wel of jullie winst maken door het faillissement van de aannemer”, lachtte gemeenteraadslid Matthias Diependaele (N-VA/ZAP).

Zomervakantie

De vraag blijft wanneer er een nieuwe aannemer kan aangesteld worden en wanneer de werken uiteindelijk zullen afgerond worden. Niemand durft zich echter aan een prognose wagen. “De verbreking van het contract gebeurt normaal op 3 juni. Daarna moet er nog wat administratieve rompslomp in orde gemaakt worden en pas dan kan er een nieuw bestek opgemaakt worden. We moeten ook rekening houden met de zomervakantie. Veel zal afhangen of we opnieuw werken met een openbare aanbesteding of voor een versnelde procedure kiezen”, besluit Rasschaert.

Als het stadsbestuur kiest voor een openbare aanbesteding, dan kiest het voor de goedkoopste aannemer. Maken ze gebruik van een andere procedure, dan kunnen de kosten heel wat hoger oplopen. Het ziet er dus naar uit dat de Zottegemnaar nog een tijdje met een klinker in zijn maag zal zitten

Bron: Het Laatste Nieuws/Vlaamse Ardennen, Wo. 25 Mei 2016, Pagina 17