Vlaamse Ardennen scoren goed, Zottegem scoort ondermaats wat overnachtingen betreft

Op 27 juli 2016, over deze onderwerpen: Toerisme

Onlangs raakten de cijfers bekend van het aantal toeristische overnachtingen in 2015. In de Vlaamse Ardennen scoort Zottegem opnieuw opvallend slecht. N-VA-ZAP-fractieleider Matthias Diependaele grijpt de cijfers aan om een oproep te doen: “We hebben de troeven. Wanneer gaan we die nu ook eens gebruiken om toeristen naar onze stad te halen? Te beginnen met ons voorstel om het leegstaand stadhuis om te vormen tot hotel.”

De 17 gemeenten van de Vlaamse Ardennen kenden vorig jaar samen ongeveer 310.000 toeristische overnachtingen. Ongeveer 228.000 daarvan waren binnenlandse toeristen, tegenover 81.000 buitenlanders[2]. Het grootste aantal overnachtingen ging naar de jeugdverblijfcentra van de Vlaamse Ardennen, met ruim 90.000. Vakantiewoningen waren goed voor meer dan 66.000 overnachtingen. Ruim 52.000 toeristen verbleven op een kampeerterrein, op de voet gevolgd door het aantal nachten op hotel doorgebracht (51.000). B&B’s, tenslotte, waren goed voor 40.000 overnachtingen.

Op gemeenteniveau zijn enkel het aantal overnachtingen bekend van Belgen en  buitenlanders. In de Vlaamse Ardennen is Geraardsbergen absolute sterkhouder met bijna 90.000 overnachtingen. Oudenaarde (56.499), Kluisbergen (33.219), Ronse (27.937) en Maarkedal (20.792) vervolledigen de top 5. Zottegem staat pas op plaats 8 met net geen 13.000 overnachtingen. Dat is op hetzelfde niveau als veel kleinere gemeenten als Horebeke en Zwalm. En als het over enkel buitenlandse gasten gaat staan we voorlaatste. Enkel Lierde doet minder.

Grote boosdoener is het ontbreken van een hotel en vakantiewoningen. “In Zottegem gaat 95% van de verblijven naar de jeugdcentra De Populier en De Kim”, weet Matthias Diependaele. “De rest gaat naar een handvol B&B’s. Zij leveren stuk voor stuk schitterend werk. Maar de cijfers tonen aan dat er meer nodig is vanuit het stadsbestuur om ons te verkopen als vakantiebestemming.”.

Indien Zottegem zich werkelijk wil etaleren als de ‘Poort van de Vlaamse Ardennen’ is er nog veel werk aan de winkel. “In Zottegem verliest men zich in kleine projecten en micro-management. Maar er is geen grotere visie op gebied van toerisme. Nochtans kan een degelijk toeristisch beleid een aantrekkingspool zijn voor onze stad die ook de horeca en de rest van de middenstand meetrekt. N-VA-ZAP stelde eerder al voor om het leegstaande stadhuis om te vormen tot een hotel. Deze cijfers tonen aan dat de meerderheid best nog eens goed nadenkt over dat voorstel”, gaat Diependaele verder.

N-VA – ZAP pleitte al meerdere malen om toerisme als kapstok te gebruiken voor een ruimer beleid om onze stad terug aantrekkelijk te maken. We hebben in de Egmontstad vele troeven, maar we moeten ze beter uitspelen én verkopen. “De Vlaamse Ardennen trekt meer toeristen dan elke andere regio in de provincie. Het is dus een sterk merk. Andere gemeenten maken daar dankbaar gebruik van. Helaas is de Egmontstad eens te meer het kneusje.”, besluit Diependaele.