Verwarring troef bij nieuw snelheidsplan Zottegem

Op 25 september 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Afgelopen weekend ging het nieuw snelheidsplan in werking in Zottegem. Op alle wegen geldt voortaan een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur. Met uitzondering van de woonerven waar 20 per uur geldt, de schoolomgevingen waar je 30 mag en de gewestwegen waar sinds 1 januari 70 per uur van kracht is. Enkel op de N42 mag je nog 90. 360 nieuwe zoneborden duiden de maximum toegelaten snelheid in Zottegem aan.

Enkele maanden geleden keurde N-VA Zottegem dit snelheidsplan mee goed vanuit de oppositie op de gemeenteraad. Het principe van snelheidszones is goed en verkeersveiligheid is immers een zorg voor iedereen. Maar nu blijkt de uitrol van het plan helemaal in de soep te draaien. Daar hebben wij niet over mee beslist… Eveneens enkele maanden geleden deden wij een voorstel op de gemeenteraad om meer aandacht te besteden aan de leesbaarheid van onze verkeersomgeving. Dit houdt concreet in dat de veiligheid in het verkeer wordt verhoogd door de weg “leesbaar” te maken.

Iedereen weet immers dat duidelijke verkeersregels de veiligheid verhogen. De titel van het luidde toen: “aanpak wildgroei verkeersborden”. Profetische woorden, zo blijkt vandaag. Onderaan dit bericht gaan enkele foto’s van situaties die voor heel wat verwarring zorgen. Als N-VA Zottegem denken we niet dat dit het hele snelheidsplan onderuit haalt. Maar het is wel nodig om de problemen eruit te halen. Het kan dan wel zijn dat dit perfect reglementair is. Het is onduidelijk en dus gevaarlijk.

Wij pleiten ervoor om de kinderziektes eruit te halen. En het lijkt ons rechtvaardig om dit snel te doen. Want er is het risico dat de onduidelijke borden in geval van beboeting ook zouden worden aangevochten.