Verbetering merkbaar op Zottegemse speelpleintjes, maar het werk is niet af!

Op 20 april 2017, over deze onderwerpen: Jong N-VA Zottegem, Speelpleinen

Vorig jaar kaartte Jong N-VA Zottegem heel wat problemen aan over de lokale speelpleintjes. Zo waren er onder andere verschillende speeltuigen afgebroken en staken uit verscheidene vuilbakken roestige spijkers. “Gelukkig merken we dit jaar een sterke verbetering. Het einde van de tunnel is in zicht, maar we zijn er nog niet,” merkt voorzitter Arne De Koninck op. Er zijn nog steeds enkele toestellen die om veiligheidsredenen moeten vervangen worden"

Vorig weekend trokken de jongeren terug op pad om de speelpleintjes in Zottegem te evalueren, net zoals vorig jaar. Ze stelden in 2016 veel problemen vast. Verschillende pleintjes bleken ronduit onveilig om zonder zorgen kinderen te laten ravotten. Zo staken uit verschillende vuilbakken roestige spijkers, lag er zwerf-, huis- en tuinafval en waren bepaalde speeltuigen afgebroken.

Dit jaar was er een opmerkelijke verbetering zichtbaar. “Vele pleintjes lagen er verzorgd bij. We zijn oprecht tevreden dat het stadsbestuur op onze oproep inging om de speelpleintjes op te knappen!” vertelt gemeenteraadslid Brecht Cassiman. Toch is het jammer dat de 'finishing touch' voorlopig nog ontbreekt, want het kan nog altijd beter.

Op het pleintje in de Weidestraat ligt de omheining nu reeds verschillende jaren tegen de grond. In Oombergen is er een pleintje waar er in de glijbaan enkele gaten zitten. Het speelpleintje aan het Pieter Magermanplein kampt dan weer met een ander probleem: Een veerwipje heeft daar een volledig weggerot zitvlak en zo te zien is deze vorm van slijtage niet recent. De doeltjes op dit speelplein hebben ook hun beste tijd gehad, en in Oombergen gaapt nog steeds een gevaarlijke betonput.

Naast de eenmalige ingrepen naar aanleiding van onze bevindingen vorig jaar, stellen we ons de vraag of er effectief een periodieke evaluatie gebeurt?” zegt jongerenvoorzitter Arne De Koninck. De jongeren hopen dat de bevoegde schepen dit jaar zonder uitvluchten snel actie onderneemt nu het lenteweer eraan komt.