Stad blaast 11 juliviering nieuw leven in met volksfeest

Op 9 februari 2017, over deze onderwerpen: 11 juli

De stad Zottegem is van plan om ook de 11 juliviering opnieuw tot leven te brengen. Een groots evenement op de Markt moet de Vlaamse feestdag meer in de kijker zetten. Ook de familiehappening op de nationale feestdag blijft bestaan.

“De nationale feestdag is een gezinsdag en dat blijft ook zo”, legt burgemeester Jenne De Potter (CD&V) uit. “Op de Vlaamse feestdag beperkt het programma zich tot een klassiek concert in de kerk. Dat is voor een beperkt publiek. We willen aanvullend een evenement organiseren dat een volksfeest voor groot en klein moet worden. Zo plannen we een optreden van een Vlaamse artiest op de Markt. Wie dat wordt en wanneer, hij of zij zal optreden bepalen we later.”

N-VA/ZAP vindt een volwaardige viering van de Vlaamse feestdag een goede zaak. “Maar het is wel een klets in het gezicht van de verenigingen die al jaren onder de titel ‘vieren met vieren’ inspanningen doen om een 11 juliviering op poten te zetten”, voegt Matthias Diependaele (N-VA/ZAP) daar aan toe. “Zij konden weinig of niet rekenen op enige ondersteuning van het stadsbestuur. We zijn zeker blij dat er opnieuw iets komt voor 11 juli en zullen hiervoor ook een constructieve bijdrage leveren. Ik ga ervan uit dat verenigingen en individuen betrokken worden bij de organisatie.”

Geen verenigingen?

Dat laatste is niet echt het geval. “Het is een organisatie van onze cultuurdienst en het betreft een stedelijke viering die los staat van de andere initiatieven”, antwoordt De Potter. “Vieren met vieren’ kan absoluut blijven voortbestaan. Maar we willen daarnaast nog iets volks en breed toegankelijk organiseren”.

Open VLD is voorstander van een gelijke behandeling van beide feestdagen, maar pleit toch ook voor een samenwerking met handelaars en verenigingen. “We zijn nog altijd Vlamingen en Belgen,” zegt Bart Lateur (Open VLD). “Wij hebben geen bezwaar dat beide worden gevierd. We hebben dan ook een extra activiteit in ons centrum. Dat kunnen wij alleen maar toejuichen in ons pleidooi voor een bruisend Zottegem. We hopen dat het stad hiervoor samenwerkt met de Zottegemse verenigingen die Vlaanderen hoog in zijn vaandel draagt.”

Bij Groen horen we een ander geluid. “Groen Zottegem is geen voorstander om in een vakantiemaand twee opeenvolgende grootse evenementen te organiseren”, klinkt het bij Heidi Schuddinck (Groen). “Er zou beter een keuze gemaakt worden. Indien het stadsbestuur de sociale cohesie wil bevorderen, dan stellen wij een nieuwjaarsdrink voor. Dat is een uitstekende gelegenheid om na een gratis glaasje de lokale producten verder te promoten tegen betaling.”

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand - 09 Feb. 2017, Pagina 4