“Speelpleintjes zijn toe aan opknapbeurt”

Op 16 april 2016, over deze onderwerpen: Jong N-VA Zottegem, Speelpleinen

Jong N-VA Zottegem vindt dat de Zottegemse speelpleintjes een grondige opknapbeurt verdienen. Roestige vuilnisbakken, slechte afsluitingen en kapotte speeltuigen zijn geen unicum in de stad. De schepen van Jeugd belooft beterschap.

De jongerenafdeling van N-VA ging op pad en stelde vast dat verschillende speeltoestellen in de gemeente kapot en vervuild zijn. “We roepen het stadsbestuur op om deze speelpleintjes weer kindvriendelijk en veilig te maken.” zeggen ze. “Zo blijkt uit reacties van omwonenden dat het speelpleintje aan de Grotenbergestraat niet goed is afgesloten. Een kleine wip ligt afgebroken tegen de grond en uit vuilnisbakken steken roestige spijkers. Ook de andere toestellen verdienen een grondige opknapbeurt.”

Het basketbalpleintje aan de overkant is zelfs volledig afgesloten voor het publiek en ligt te verkommeren. Het pleintje in de Urnestraat in Velzeke ligt vol met huis- en houtafval. Er is ook veel huisvuil te vinden op het pleintje aan de kerk in Erwetegem. Vuilbakken zijn daar niet eens te vinden. De speelpleintjes aan de Bevegemse Vijvers en in Bevegem blijken zeer goed onderhouden”, zeggen de jongeren verder.

“Het klopt dat er inderdaad een aantal zaken zijn die moeten en zullen hersteld worden,” reageert schepen van Jeugd Sandra De Roeck (SP.A). “Er zijn in Zottegem tien speelpleintjes. Jong N-VA noemt vier speelpleintjes waar werk aan is. Ik ga er dan vanuit dat er bij de andere zes speelpleintjes geen noemenswaardige zaken vastgesteld konden worden. Eens het maaiseizoen start, is er ook een grotere supervisie vanuit de onderhoudsdiensten en wordt er ook regelmatiger opgeruimd.”

Slijtage

“Wij hebben een erkende veiligheidsverantwoordelijke in dienst, die vanaf het eerste lenteweer regelmatig toert en alle mankementen doorgeeft aan de dienst openbare werken en de groendienst. Zij is ook gemachtigd om de veiligheid van de speeltoestellen te keuren”, voegt de schepen toe. “Wat zij ook jaarlijks doet. Direct na de paasvakantie is ze hiermee gestart en een aantal zaken die aangekaart werden, waren al doorgegeven.”

Een speelplein dat intensief gebruikt wordt, is onderhevig aan slijtage. “De afgelopen jaren passeerde een hele lijst met herstellingen de revue. Er is trouwens nog geen enkel incident gemeld. Per speelplein is er een buurtbewoner aangewezen die ook een oogje in het zeil houdt en mankementen doorgeeft.”

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand, Za. 16 Apr. 2016, Pagina 2