“Sluipverkeer, parkeerproblemen en opstoppingen: zonder mobiliteitsplan draait verkeer in de soep”

Op 21 september 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Sluipverkeer en parkeerproblemen, pendelverkeer dat overlast veroorzaakt, overbelasting in de Tweekerkenstraat en de Langestraat en tijdens de spitsuren heel wat opstoppingen in de centrumstraten... Heeft Zottegem een mobiliteitsprobleem?

Nu het stof van de stadskernrenovatie is gaan liggen, wacht Zottegem een nieuwe grote uitdaging: mobiliteit. Ook schepen van Mobiliteit Peter Vansintjan (CD&V) ziet dat in en zoekt oplossingen.

Zo start maandag de langverwachte proefopstelling waarbij in de Godveerdegemstraat (tussen het kruispunt met de Broeder Mareslaan en de spoorwegbrug), de Léonce Roelsstraat en de Van Aelbrouckstraat (tot aan de standplaatsen van de bussen) gedurende drie maanden alleen verkeer richting station toegestaan zal worden.

“Op die manier wordt geantwoord op de verkeerschaos waarbij het verkeer in de Godveerdegemstraat volledig vastloopt en waardoor het voor de bewoners onleefbaar wordt. Want het voetpad wordt vaak als rijweg gebruikt”, zegt de schepen.

Volgens de oppositiepartijen dringen straffere maatregelen zich op.

Groen verwijst naar de parkeertoren aan de achterkant van het station waarvan de bouw start in 2019. Als alles goed gaat, zal de toren af zijn in 2019 en parkeerplaats bieden aan 1.100 auto’s in plaats van 500 nu. “Zonder bijkomende maatregelen zal het daar nog meer in de soep draaien”, zegt raadslid Heidi Schuddinck (Groen).

Gevolgen bespreken

Peter Vansintjan vertrouwt op een studie die de extra verkeersstromen in kaart moet brengen. “We hebben hier op aangedrongen en we zullen ze samen met de NMBS uitvoeren. Er is ook een werkgroep met onder meer de politie en de buurtbewoners waarin we samen de bouw van de parkeertoren en de mobiliteitsgevolgen zullen bespreken en opvolgen.”

“Er zijn heel wat nieuwe verkeersstromen in Zottegem”, tempert Schuddinck de verwachtingen. “De enig juiste manier om hieraan tegemoet te komen, is een algemene mobiliteitsstudie waarbij alle mobiliteitsproblemen onderzocht en geremedieerd worden.”

Ze wordt bijgetreden door Open-VLD-fractieleider Dirk Minnaert. “De overlast in Bevegem oplossen, zal niet evident zijn en ook elders stapelen de problemen zich op. Vooral in de centrumstraten en de stationsbuurt en ook in de buurt van het bouwproject Lelie is er overlast.

Eenzelfde geluid valt te horen bij Matthias Diependaele (N-VA/ZAP). “Er moet nagedacht worden over de mobiliteit voor de vergunning wordt afgeleverd”, zegt hij. “In Zottegem is het te veel omgekeerd gebeurd. We moeten weg van de huidige gefragmenteerde aanpak, want die leidt nergens toe.

“Politiek oneerlijk”

Volgens Vansintjan is er wel degelijk een mobiliteitsplan en is er dus geen sprake van ad-hocplossingen.

“Sowieso hebben we op het vlak van mobiliteit gigantische stappen vooruit gezet in deze bestuursperiode, dat negeren is politiek oneerlijk. We zetten in op veilige schoolomgevingen, we innoveren met fietsstraten en hebben de voorbije vijf jaar bijkomende fietspaden aangelegd en onlangs hebben we een globaal snelheidsplan ontwikkeld. Daarnaast is ons parkeerbeleid duidelijk: gespreide parkings aan de rand van de stad. We hebben ook vaak overleg met het Vlaams gewest om zwarte kruispunten aan te pakken en zullen op zeer korte termijn met aanpassing komen voor het kruispunt Langestraat/Tweekerkenstraat.”

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand - 21 Sep. 2017, Pagina 5